Jumaat, Jun 04, 2010

Kreativiti melanggar hukum penulisan





Assalamualaikum wbt
Selesai tiga hari berkampung di Ancasa Resort, Port Dickson, Negeri Sembilan membawa kepada perkenalan dengan para peserta seramai 23 orang. Mereka yang datang menggunakan bas jabatan Lembaga Pembangunan Pembinaan Malaysia (CIDB) bertolak selepas waktu bekerja. Itu pasti perjalanan yang memenatkan. Tetapi mereka tetap segar dan bertenaga kerana

Malam pertama, para peserta didedahkan dengan kreativiti dalam dunia penerbitan. Secara umum, kreativiti dunia penerbitan berdasarkan formula idea oleh Fredrick Harsen dipecahkan kepada tiga iaitu;

Kreativiti penulisan
Kreativiti persembahan buku
Kreativiti jualan buku

Akhir sekali kreativiti pencarian maklumat oleh penulis. Satu lagi formula tambahan dalam dunia kreativiti.

Saya menekankan pentingnya kreativiti dalam pengkaryaan kerana beberapa sebab.

Kreativiti menjadikan penulis belajar mengikuti peraturan dalam pengkaryaan. Kemudian kreativti mendorong penulis melanggar peraturan itu dengan menjadikan ia fleksible berdasarkan keperluan.

Bak kata seorang peserta, "Kerana terlalu mengikut satu acuan yang diberikan, orang itu keras beku. Mengikut sahaja apa yang diberi." katanya ketika kami makan malam bersama.

Tiga hari di Ancasa memberi peluang kepada mereka mempelajari bagaimana kaedah topi kreativiti digunakan dalam penulisan. Topi kreativiti adalah cetusan idea Edward De Bono yang merupakan pakar pemikiran lateral. Beliau memperkenalkan six thinking hat atau enam topi pemikiran.

Melalui topi ini 23 orang peserta yang terdiri daripada pegawai kanan yang menjawat posisi pengurus berdasarkan sektor menguasai enam topi berikut;

Topi putih iaitu topi fakta
Topi hitam iaitu topi kritikan
Topi kuning iaitu topi positif
Topi hijau iaitu topi idea baru
Topi merah iaitu topi emosi
Topi biru yang bertindak menyusun ke semua topi

Insya Allah selesai di ANCASA Resort bersama-sama para pegawai CIDB, saya akan berkampung selama sehari pada 19 Jun 2010 ini di pejabat kami di Wangsa Melawati, Kuala Lumpur.

Seperti biasa, bengkel penulisan hujung minggu paling aktif di Kuala Lumpur akan diadakan. Hanya enam peserta dalam satu bengkel. Sehingga kini, tinggal tiga tempat kosong. Jika tuan dan puan berminat, sudi kiranya melayari laman web ini. Klik di sini.

----

Siapakah manusia bernama Zamri Mohamad ini?

Zamri Mohamad adalah penulis 15 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.



Selamat berkreatif!

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates