Sabtu, Jun 05, 2010

Google pecah kebuntuan penulis cari idea penulisan






Saya memetik kata-kata Tuan Irfan, ia diambil dari sebuah buku, "Apabila kita berkata kita sudah tahu, terus dinding kebodohan akan dibina."

Para peserta bersetuju dan kulit buku Baka No Kabe tulisan Takesyi Yoro ditunjukkan kepada peserta.

Ia juga menjadi resipi kepada penulis.

Kemudian sesi pada malam itu mengenai Google saya dedahkan.

Dunia Google untuk penulis bebas terus didedahkan. Satu persatu kaedah disampaikan. Pertengahan tahun 2010 ini menunjukkan betapa penting kita sebagai penulis menguasai seni pencarian maklumat menggunakan Google.

Ia bukan lagi dengan cara masukkan kata kunci dan tekan butang search. Kemudian dilambakkan dengan beribu-ribu maklumat yang tidak relevan.

Sesuai dengan terbitnya buku Urus Bisnes dengan Google, dengan izin Allah saya telah menggunakan semula kaedah ini dalam dunia penulisan. Bagaimana kita mencari maklumat yang relevan sahaja bagi tujuan penulisan.

Seni mencari maklumat ini merangkumi lebih daripada satu aplikasi yang ditawarkan Google. Syukur kepada Allah, satu persatu rahsia didedahkan dan rata-rata peserta berpuas hati. Bukan sahaja membantu mereka apabila mencari maklumat bagi tujuan bekerja.

Bertempat di Hotel Vistana, sempena bengkel penulisan novel anjuran Akademi Penulis yang dikendalikan oleh penulis prolifik, Cik Puan Salina Ibrahim, sesi sejam bersama Google telah memberi perspektif baru kepada 13 peserta bengkel. Bagaimana maklumat dari Google menjadi emas yang memberatkan nilai novel yang dihasilkan peserta.

Mudah-mudahan Allah membantu mereka menjadi 13 penulis novel yang prolifik.

Dari pihak kursuspenulisan.com, dengan izin Allah, satu bengkel penulisan rencana hujung minggu akan diadakan pada 19 Jun 2010 di pejabat kami di Learning Station.

Pada masa sama, saya menjemput kepada mereka yang mahu mempelajari seni penulisan rencana akhbar dan majalah sebagai penulis bebas pada 19 Jun 2010. Bengkel hujung minggu ini adalah di bawah kursuspenulisan.com di bawah pimpinan Tuan Muhammad Firdaus Ariff dan saya. Insya Allah, ia akan menghasilkan ramai penulis bebas yang hasil rencana disiarkan, sebagaimana peserta terdahulu.

Inilah bengkel penulisan rencana pada hujung minggu paling aktif di Kuala Lumpur. Informasi mohon klik di sini

----

Siapakah manusia bernama Zamri Mohamad ini?

Zamri Mohamad adalah penulis 15 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates