Sabtu, Jun 05, 2010

Coaching perniagaan internet untuk peniaga kecil





Adakah bengkel ceramah atau bengkel latihan membantu kita?

Pertama, apa jua jenis bisnes yang kita ingin usahakan, formulanya adalah, "Mulakan dengan apa di tangan."

Ada satu cerita dari laman web kursusperniagaan.com,

Dia menguruskan dari kafe kegemaran sambil menikmati teh tarik dan roti kegemaran. Dia telah melakukan meskipun tidak ada pengetahuan internet pada tahap pakar, melainkan sebelum ini hanya tahu emel dan enjin carian sahaja

Perkara paling penting, dia hanyalah peniaga biasa sahaja. Sebelum ini dia tidak percaya, produk dan perkhidmatan dapat dijual di internet.

Formula Mulakan dengan apa di tangan dibongkarkan. Kemudian rahsia peniaga kecil blog shop dedah cara bagaimana.

Mari kita bertanya soalan ini.

Percayakah, kita tidak perlu menjadi pakar internet untuk memulakan bisnes di internet?

Mahukah kita tahu cara menjalankan perniagaan kecil di internet menjual produk sendiri atau produk orang lain pada kos rendah?

Meskipun kita tidak ada pengetahuan membuat blog dan laman web. Bersediakah Tuan dan Puan belajar menjual dan pemasaran produk di internet daripada orang yang pada awalnya tidak yakin dengan perniagaan internet. Kemudian, sebaliknya berlaku?

Penjual nasi lemak sudah memasarkan produk berharga RM1.00 melalui internet. Manakala peniaga karipap berharga tiga keping seringgit pun menjual di internet menggunakan blog di Kuala Lumpur.

Jika saudara ada rancangan berniaga dan memasarkan perniagaan melalui internet, baca maklumat penting ini sekiranya tuan mempunyai komputer riba, streamyx atau pun wireless broadband di rumah.

Coaching perniagaan internet untuk perniagaan kecil adalah salah satu cara membantu kita menguasai kaedah perniagaan di internet. Bagi mendapatkan informasi apakah dimaksudkan Coaching menjalan perniagaan melalui blog.

Coaching menjalan perniagaan melalui blog adalah sesi latihan peribadi membina blog shop menggunakan blogger.com dalam kumpulan yang kecil bagaimana menjual produk di internet secara cepat, mudah dan praktikal.

Ia diadakan dalam tempoh pendek tetapi berkesan bagi pembelajaran secara praktikal.

Pertama

Coaching menjalan perniagaan melalui blog memberi kefahaman 200% kepada peserta kerana ia diadakan dalam kumpulan kecil.

Kedua

Coaching menjalan perniagaan melalui blog membantu peserta mempelajari teori dan praktikal secara serentak dalam sesi.

Ketiga

Coaching menjalan perniagaan melalui blog dikendalikan oleh seorang perunding atau jurulatih dalam perniagaan internet. Paling penting dia pernah menjual produk dan perkhidmatan sebelum menggunakan internet lagi.

Mengapa kita memasuki apa-apa coaching menjalan perniagaan melalui blog?

Carian dan kewujudan blog shop sepanjang empat tahun lalu menunjukkan peningkatan. Bayangkan negara kecil, Singapura menunjukkan kewujudan peniaga kecil yang menjual di blog. Ada yang seawal usia 13 tahun berniaga kecil-kecilan dari rumah melalui blog shop.

Di Malaysia, kewujudan blog yang menjual semakin mendapat perhatian ramai dan disiarkan dalam akhbar nasional antaranya;

Kes pertama

Tidak pernah terlintas di fikiran Siti Zahrah Mat Zin, 35, bahawa dengan mempromosikan coklat buatan tangannya di blog, perniagaan secara sampingannya itu mampu bergerak lebih maju dan mempunyai tempahan berganda.

Tambahan pula, idea membuat blognya sendiri iaitu arahchocolate.blogspot.com itu bukan datang daripada dirinya sendiri, sebaliknya atas cadangan kakaknya yang mahu melihat perniagaan coklat dari rumah itu bertambah maju.

Kes kedua

Sabariah mula membangunkan blog niaga itu sejak Januari 2008 secara sambilan ketika masih lagi bekerja.

Antara produk yang ditawarkan adalah tudung De Zahra dan produk penjagaan badan Victoria Secret. Jelas Sabariah lagi, menjelang musim perayaan, permintaan terhadap produk jualannya meningkat berbanding dengan hari-hari biasa.

Kes ketiga

Memilih untuk menubuhkan blog berbentuk jualan barangan parti kanak-kanak, Khairil Izwan Ahmad Arshad, 33, selaku pengasasnya menjelaskan, kebanyakan ibu bapa kini gemar mengadakan parti hari lahir anak-anak dalam suasana meriah.

Pengalaman sendiri turut memberi inspirasi kepada Khairil untuk serius berkecimpung memasarkan barangan itu melalui blog sejak empat bulan lalu

Daripada kes-kes kejayaan blog shop ini kita bertanya,

Ada yang berkata, promosi perniagaan di internet hanya untuk peniaga besar sahaja. Benarkah?

Peniaga kecil dan peniaga besar, kedua-duanya memerlukan pemasaran di internet. Lihat kehebatan dan genius pemasaran perniagaan kecil dilakukan oleh penjual air di tepi jalan, JJ88. Kami mengkaji cara pemasaran perniagaan kecil ini dan mendapati, laman web dipromosi pada iklan dan bungkusan produk.

JJ88 tidak mempromosi air minuman semata-mata, mereka mempromosikan peluang perniagaan kepada mereka yang berminat dengan bisnes ini. Bayangkan jika saudara boleh lakukan perkara yang sama. Tidak perlu saudara atau pekerja sampaikan mesej berulang kali setiap hari pada orang berbeza.

Mereka hanya perlu melayari laman web bagi mendapatkan maklumat. Perniagaan berkembang kerana penjual bisu di internet .yang bercakap untuk pihak anda.

---

Dipetik dan disusun semula daripada laman web coaching blog shop nombor satu di Malaysia. Inilah bengkel blog shop pada hujung minggu paling aktif di Kuala Lumpur. Informasi mohon klik di sini

----

Siapakah manusia bernama Zamri Mohamad ini?

Zamri Mohamad adalah penulis 15 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates