Rabu, April 07, 2010

Ubah sejarah dan cipta kejayaan kecil melalui penulisan

Buku tulisan Zamri Mohamad diterbitkan di bawah anak syarikat PTS iaitu PTS Millenia,PTS Professional, PTS One. Antara anak syarikat lain di bawah PTS ialah PTS Islamika,PTS Fortuna dan PTS Litera Turut boleh didapati di rangkaian kedai buku MPH, MPH Online, Popular Bookstores,Bookcafe dan E-kedai.net

Teruskan membaca entri di bawah

-------


Hari ini saya mendapat khabar gembira. Berkat keyakinan dan kesabaran, peserta bengkel penulisan rencana yang menyertai bengkel dua hari lalu menghubungi saya melalui emel. Beliau memaklumkan hasil penulisan pertama muncul dalam Berita Harian ruangan Surat Pembaca. Selepas dua hari berbengkel.


Ruang Surat Pembaca mempunyai kepentingan tersendiri. Di sebuah penerbitan majalah pernah memaklumkan kepada saya salah satu kriteria mereka mengambil kakitangan baru jika calon menjawab ya jika disoal, "Pernah menghantar kepada surat pembaca?"

Surat pembaca adalah ruangan keprihatinan. Bagi mereka yang tidak mengikuti kaedah penulisan yang berstruktur menggunakan model penulisan, penulisan dan pemasaran, surat pembaca akan bertukar menjadi surat marah-marah dan melepaskan geram.


Surat pembaca adakalanya tidak ditulis oleh individu itu sendiri, sebaliknya orang lain yang merasakan wajar maka ditulis dan dihantar ke ruangan ini. Dalam kes alumni kursuspenulisan.com, mereka menjadi wakil rakyat kepada rakan-rakan yang berhadapan situasi.

Mereka menulis dan membuat hujah yang baik agar mesej sampai. Atas dasar membantu itulah menjadi satu sebab mengapa ada yang datang ke kursus penulisan. Mereka adalah penting kepada orang lain.

Surat pembaca adalah ruang mencambah idea rakyat kepada pembaikan sistem. Ia dibaca tidak kurang 100,000 orang setiap hari berdasarkan rekod jualan akhbar tempatan. Meskipun ia ruangan percuma, bukan mudah melepasinya melainkan surat pembaca mempunyai nilai berita.

Bagi penulis baru muncul dalam surat pembaca adalah permulaan kepada penulisan yang lebih mendalam dan serius serta pelbagai. Kerana itu ruangan surat pembaca adalah ruangan melatih, bereksperimen, mencuba kaedah penulisan dan strategi menggunakan fakta serta perbandingan.

Keyakinan sedikit demi sedikit muncul kesan daripada surat pembaca.

Jika tuan dan puan bertanya kepada saya di mana saya bermula, jawapan saya, "Di surat pembaca itu tempat saya membina tembok keyakinan sedikit demi sedikit sebelum menulis rencana dan 15 buah buku hari ini."

Terima kasih kepada ruangan surat pembaca.

Ahad ini 11 April 2010, enam orang peserta bengkel penulisan rencana akan berkampung. Kemudian diikuti pada hari Sabtu 17 April.

Bengkel penulisan rencana pada Sabtu 17 April masih ada kekosongan. Klik di sini bagi mendapatkan maklumat lanjut.

-----------

Nota: Ketika ini saya sedang menulis blog seni menjalankan dan mengurus bisnes di blog cara blog shop. Tuan dan Cik Puan dialu-alukan membaca dan memberi komen. Klik di sini.






-------

Zamri Mohamad adalah penulis 15 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates