Ahad, April 04, 2010

Nota Usrah (3) Ciri-ciri yang mendorong kualiti latihan dalam sesi training

Nota usrah trainer (3)



Bertanya Puan Guru, "Apakah ciri-ciri yang mendorong peserta melakukan latihan dalam sesi training?"

Pertama.

Kuasai teori persepsi kerja. Dalam teori ini, ia menerangkan bagaimana seseorang melihat kerja mereka dan sebab mereka melakukan kerja itu.

Kajian menunjukkan apabila kita menganggap kerja yang kita lakukan itu penting untuk orang lain, maka dorongan kita melakukan kerja itu lebih tinggi.

Tanggungjawab kita bagi memberi persepsi yang betul terhadap aktiviti-aktiviti yang diberi.

Ini penting agar peserta tidak berasa ia satu kerja sia-sia.

Setiap latihan dilakukan oleh trainer jangan dibuat kerana mahu mengisi masa semata-mata. Ini menjadikan sesi training menjadi sesi yang sia-sia kepada peserta. Setiap sesi ada rasional apakah perkara yang dikuasai mereka dan kepentingan menguasainya untuk diri dan orang lain.


------


Kedua

Sesi latihan yang diberikan dalam sesi training perlu memenuhi persepsi kedua. Iaitu apa yang dilakukan memenuhi keperluan jiwa mereka.

Maruah dan estim diri mereka terjaga. Sesi latihan itu menunjukkan apa juga skil yang diberi dalam sesi itu secara jelas menunjukkan apa yang dilakukan peserta adalah satu kerja mulia. Ia bukan kerja sia-sia.


-------

Zamri Mohamad adalah penulis 15 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates