Selasa, Mac 30, 2010

Corat Coret Pesta Buku (1) Bot pisang dan lima hari yang berbeza


Buku tulisan Zamri Mohamad diterbitkan di bawah anak syarikat PTS iaitu PTS Millenia,PTS Professional, PTS One. Antara anak syarikat lain di bawah PTS ialah PTS Islamika,PTS Fortuna dan PTS Litera Turut boleh didapati di rangkaian kedai buku MPH, MPH Online, Popular Bookstores,Bookcafe dan E-kedai.net

Teruskan membaca entri di bawah

-------

Lebih daripada satu entri akan menceritakan hari-hari yang berbeza di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC). Berbeza tahun-tahun lalu, cerita kali ini menjadi satu cerita rangkuman.

Memilih apa yang menarik dan menonjolkan apa yang saya kira sebagai sesuatu yang dapat memberi nilai tambah kepada pembaca blog yang dimuliakan.




Sepuluh hari di Pesta Buku membawa cerita yang pelbagai warna kepada semua. Tiga hari pertama tidak dapat saya hadiri sebagaimana tahun-tahun lalu kerana bersama-sama 27 peserta di hotel Vistana bagi mengendalikan bengkel penulisan berita dan rencana. Sekadar melihat PWTC dari tingkap hotel sahaja.

Tahun ini merupakan tahun yang menarik melihat kepada perkhidmatan pelanggan yang diberikan oleh penerbit, PTS Publication and Distributor kepada para pengunjung.

Meja yang terbuka dengan pelbagai judul memudahkan para pengunjung memilih tanpa dihalang rak-rak buku yang mungkin memisahkan mereka. Selepas satu buku, satu buku dipilih. Begitulah seterusnya.

Apa yang berlaku di Pesta Buku?

Hari kelima


Malam sebelum hari itu saya menerima panggilan daripada penerbit bagi mengisi slot Riang Ria PTS Professional. Bersama-sama saya adalah Tuan Aizuddinur Zakaria, penulis Jejak Bisnes Rasul. Riang Ria PTS sudah menjadi program khusus yang dibangunkan dalam bentuk aktiviti tersendiri yang jelas berkesan sejak pertama kali diadakan di SACC Mall, Shah Alam ketika karnival Mutiara Minda MPH tahun lalu.



Hari keenam

Merupakan hari saya memperkenalkan buku Berbunga Cinta Aisyah di Hati Rasulullah. Terima kasih kepada para pembaca yang sudi memberikan masa selama satu jam mendengar bicara penulis bersama Tuan Imran Yusuf.

Dalam sesi bicara buku ini, pelbagai soalan dikemukakan pengunjung. Saya berkongsi dapatan daripada responden dan pandangan pakar manakala Tuan Imran menjelajah setiap ruang persoalan melalui pengalaman beliau. Saling lengkap melengkapi.


Saya tertarik dengan kata-kata Tuan Imran Yusuf, "Para isteri membunuh suami mereka secara sistematik dengan makanan yang sedap setiap hari."

Kata-kata ini disambut dengan gelak ketawa pengunjung.

"Mengapa saya berkata begitu. Setiap hari dihidangkan makanan yang enak, si suami pula makin enak makan, makin enak duduk membaca akhbar dan makin enak menonton televisyen. Maka penyakit pun timbul."

Pengunjung masih terus ketawa mengingati perkataan sistematik yang disebut Tuan Imran Yusuf.

Pada pagi itu berkesempatan mengikuti pembentangan Tuan Erik Hartmann mengenai Google Book Search.


Pada hari ini saya bertemu rakan lama yang sudah tidak mendengar khabar sejak lima tahun lalu. Saudara Adi, seorang jurugrafik yang pernah bekerja bersama di Ansar Channel, MiTV pada tahun 2005. Kami menghabiskan masa bersama dan bercerita tentang hari ini dan hari esok.

Hari ketujuh

Hari saya memperkenalkan buku Urus Bisnes dengan Google. Pada hari yang sama, Tuan Erik Hartman dari Google Strategic Partner berada dalam dewan yang berbeza di PWTC bercerita mengenai Google Books. Satu sesi dalam bahasa Inggeris dan sesi di PTS dalam bahasa Melayu.


Gelagat pengunjung berbeza daripada semalam. Mereka sudi mendengar selama sejam. Tetapi kekal di tempat mereka berdiri.


Saya gembira dengan kehadiran seorang pelajar sekolah dari luar Kuala Lumpur. Beliau tekun mencatat dan mendengar. Selepas sesi barulah saya tahu apa yang difikirkan beliau. Ada sesuatu yang dirancangnya. Beliau dalam proses menjalankan bisnes kasut bundle terpakai bersama para pelajar lain.


Hari ini saya bertemu dengan sahabat yang pernah membawa saya ke hospital akibat kemalangan. Sahabat yang mengajar saya berniaga di jalanan ketika mencari ruang survival menyambung pengajian. Sahabat yang mengangkat jenazah ayah ke kuburan. Beliau memilih buku bersama tunangnya. Sahabat yang sudah terjalin persefahaman dan menjadi mentor saya sejak tahun 1995.

Hari kelapan

Bertemu dengan Puan Aina Emir, sejam sebelum dialog buku pendidikan yang dianjurkan PTS Professional. Semalam saya hanya sempat melambai sebelum bicara buku Urus Bisnes dengan Google bermula.



Bertamu di Karna Dya selama sejam. Puan Aina Emir kini punya menantu dari Russia yang sama-sama turut membantu menjual karya.Setiap tahun saya akan mengambil peluang bertemu beliau sejak tahun 2006. Pada waktu menjual buku dengan menyewa sebahagian ruang jualan milik orang lain, kemudian membuka booth jualan sendiri sehinggalah kini mempunyai senarai judul yang diterbitkan di bawah jenama ini. Perkembangan dari tahun ke tahun yang saya saksikan.

Karya beliau, Kau Laksana Bulan dijadikan siri drama dan novel itu telah diulangcetak sebanyak lima belas kali sejak ia diterbitkan dua tahun lalu.

Penerbit ini mendahulu angan-angan saya dengan menjadikan ia benar. Buku Tiru Macam Kami diterbitkan di bawah siri Inspirasi Karnya Dya saya beli.

Buku ini ditulis oleh dua orang penulis tempatan yang cacat penglihatan iaitu Dr Wong Huey Siew dan Tuan Mohd Nor. Mereka menjadikan kisah mereka sebagai satu catatan motivasi. Melihat tanpa mata itu bisa jika hidup mahu perubahan. Tahniah atas keberanian ini. Dibeli di pesta buku pada harga RM12.00. KarnaDya juga menterjemah karya Sheikh Imran Hosein ke dalam bahasa Melayu.

Pada masa sama, pelawaan beliau di booth KarnaDya betul-betul mengejutkan saya. Tunggu dahulu saya fikirkan. Itu adalah pelawaan yang menjadikan saya mengingati edisi pesta buku kali ini. Di hadapan wartawan pula disuarakan hal itu. Jangan ditulis ya!

Hari yang sama saya mengikuti Dialog Orang Muda edisi khas yang membincangkan isu orang muda tidak membaca.

Hari kesembilan

Seminar Law of Attraction menarik sebahagian daripada pengunjung pesta buku. Hadir bagi melihat seni pembentangan selama dua jam sebagai cara mendapatkan idea dan skrip bagi pembaikan pembentangan saya sendiri.


Bertemu dengan Tuan Qua Chee, rakan sekolah sejak tahun 1995. Beliau kini bekerjasama dengan Andrew menjadi pengedar buku. Sebelum ini beliau pernah menerbitkan buku sendiri iaitu Batik Inspiration dan 50+1 Malaysia.

Pada hari ini, Baca@Komuter dilancarkan dari Seremban ke stesyen komuter Putra. Disertai bersama tim Kembara Buku RTM dan penulis novel sejarah, Tuan Abdul Latip.

Hari kesepuluh

Lebih bersifat santai. Tidak begitu sesak berbanding semalam. Penghadang di jambatan yang menghubungkan dewan utama dan di seberang sungai dialihkan. Pada hari Jumaat lalu, angin kuat dan hujan lebat mengakibatkan penghadang itu beralih dari kedudukan asal. Sehinggakan jambatan itu ditutup atas faktor keselamatan.


Malam itu rakan saya mentag saya di Facebook dengan memperkenalkan bot pisangnya sebagai alternatif banjir di PWTC yang meresahkan penerbit buku. Bimbang buku di bawah meja rosak akibat banjir, semua diletakkan atas meja sebagai ikhtiar.

Hari kesepuluh saya berbincang dengan Tuan Iskandar Syah, idea-idea gila bagi menyokong usaha beliau menggerakkan perpustakaan rumah anak yatim.

Masih ada lagi beberapa catatan berdasarkan acara akan saya kongsikan dalam entri seterusnya.



-------

Zamri Mohamad adalah penulis 15 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates