Khamis, Februari 18, 2010

Tiga Penulis Bebas dedah rahsia penulisan di majalah dan akhbar




Assalamualaikum wbt

Salam hormat dan salam sejahtera kepada tuan dan puan

Semoga hari ini menjadi hari penuh motivasi, dicurahkan rezeki dan dipermudahkan urusan.

Tuan dan Puan yang dimuliakan,

Bengkel Penulis Bebas, strategi menulis rencana akhbar dan majalah akan mengetengahkan tiga pengamal penulis bebas. Ini adalah bengkel edisi khas.

Bengkel ini terbuka untuk enam orang sahaja kerana kami mementingkan orientasi hasil berbanding kuantiti. Ini memberi peluang kepada tuan dan puan mengajukan lebih banyak soalan pada hari itu.

Siapakah yang akan membongkar strategi penulis bebas pada 28 Februari ini?

Istimewanya pada 28 Februari, seorang penulis bebas yang sudah menempa nama dalam majalah komersial akan berkongsi strateginya selama sejam. Beliau datang jauh dari Sarawak.

Perkara ini hanya berlaku sekali sahaja dalam sejarah bengkel penulis bebas anjuran kami. Tidak ada yang kedua atau ketiga selepas itu.

Mengapa?

Ini kerana beliau berada di Kuala Lumpur pada 27 Februari, maka kami mengusahakan untuk beliau sama-sama hadir ke bengkel kami pada 28 Februari sebelum beliau pulang ke Kuching, Sarawak pada hari yang sama.

Siapakah beliau?

Tuan Syahrul Nizam Junaini,


Tuan Syahrul Nizam Junaini, kepakaran beliau dalam seni komunikasi berpengaruh di Malaysia tidak dapat disangkal lagi, terutama selepas kelahiran karya sulungnya Persembahan Hebat dengan PowerPoint yang laris di pasaran.

Kali ini, beliau menghimpunkan semula ilmu komunikasi efektif, dikutip dari pengalaman sepanjang menuntut dalam ijazah Sarjana Komunikasi Media dari University of Bradford, United Kingdom.

Tambahan pula sebagai posisi beliau sebagai pensyarah kanan di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS).

Berkenaan penulisan artikel majalah, beliau pernah dan sedang menjadi kolumnis di Utusan Sarawak dan Majalah Pa&Ma. Artikel beliau juga pernah tersiar di Dewan Masyarakat, PEMIKIR, Dewan Budaya dan banyak lagi. Inilah rahsia yang kita mahu dedahkan kepada peserta bengkel penulisan 28 Februari ini.

Zamri Mohamad



Merupakan graduan dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) jurusan komunikasi dalam pengkhususan kewartawanan dan media.

Terlibat sebagai penulis bebas dalam beberapa buah majalah dan akhbar tempatan sejak tahun 2001. Siri penulisan beliau yang pernah disiarkan meliputi isu-isu kekeluargaan, remaja, masyarakat dan agama.

Beliau pernah muncul di dalam akhbar dan majalah seperti Utusan Malaysia melalui ruangan Kampus, Bicara Agama, Rencana dan Pendapat, KOSMO melalui ruangan Akademik, Berita Harian melalui ruangan Rencana, majalah I, Minda, Dewan Ekonomi, Dewan Bahasa dan menjadi kolumnis bagi majalah Dewan Siswa.

Beliau merupakan bekas pembantu pembangun program secara separuh masa bersama sebuah rangkaian penyiaran Islam pertama di Malaysia, Ansar Channel, MITV.

Pernah menjadi pembantu koresponden Malaysia bagi Islam Online, sebuah agensi berita antarabangsa yang beroperasi di Dubai, Emeriah Arab Bersatu.

Pernah menjawat jawatan pembantu kepada Penasihat Media, Jabatan Rektor, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Muhammad Firdaus Ariff


Cerpen fiksyen sains beliau pernah tersiar di Dewan Kosmik bertajuk Komando 2069 dan Gapura Dimensi sebelum terbitnya novel sulung Sayap Adinila. Novel Sayap Adinila merupakan novel pertama dalam siri Saga Empayar Kristal.

Artikel-artikel tulisannya juga pernah muncul dalam majalah Milenia Muslim, Forward dan Dewan. Isu-isu yang dikupas meliputi seni & budaya, sains & teknologi, dan kembara.

Beliau juga terlibat dalam kejurulatihan dan bimbingan penulis meliputi organisasi swasta dan kerajaan.

Tetapi ini terhad kepada enam orang sahaja agar ia lebih bersifat personal dan eksklusif untuk anda. Ia bergantung kepada first come first serve.

Pendaftaran dibuat berdasarkan First Come First Serve. Ini bermakna peserta akan dianjakkan ke tarikh selepas itu apabila bengkel pada 28 Februari sudah penuh.

Pendaftaran di http://www.kursuspenulisan.com

Berjumpa kita di bengkel penulis bebas pada 28 Februari ini.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates