Jumaat, Januari 08, 2010

Tip Kursus Perniagaan | Kekayaan dan Kualiti Kekayaan

Info sisipan





Buku tulisan Zamri Mohamad diterbitkan di bawah anak syarikat PTS iaitu PTS Millenia,PTS Professional, PTS One. Antara anak syarikat lain di bawah PTS ialah PTS Islamika,PTS Fortuna dan PTS Litera Turut boleh didapati di rangkaian kedai buku MPH, MPH Online, Popular Bookstores,Bookcafe dan E-kedai.net

Teruskan membaca entri di bawah


----------


"Sudah bayar?"

"Sudah."

"Sudah bayar"

"Sudah."

Soalan antara satu sama lain seorang rakan dengan seorang rakan lain yang galak melihat beberapa kedai buku dari sebuah kompleks ke sebuah kompleks membeli-belah lain. Ada dua buah buku menjadi rakan pulang saya selain daripada rakan seorang ini. Satu mengenai penjenamaan, sebuah buku terjemahan Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) dan sebuah lagi buku lama mengenai menulis surat jualan tulisan Daniel S Kennedy. Ia adalah buku terbitan 1990 yang amat relevan dalam penulisan skrip jualan.

Saya dan rakan berjalan melepasi beberapa kenderaan di ruang yang disediakan. Sekeping kertas kuning diselitkan pada cermin bahagian pemandu. Tertera perkataan yang bertulis, "Kenapa anda masih tidak kaya?"

Kata saya pada rakan, "Iklan ini akan diselit pada kereta kecil seperti Kancil, MyVi dan seangkatan. Sangka orang itu ini orang-orang tidak ada wang. Tidak kaya."

Kami menuruni tangga ke bahagian bawah, kereta terletak berdekatan pintu masuk kompleks. Dari jauh sudah jelas kelihatan kertas kuning yang sama. Kali ini pada cermin hadapan.

"Bayangkan jika beliau letakkan pada kereta mewah," kata rakan saya.

"Ya, itu pun betul. Kereta mewah yang perlu bayar hutang setiap bulan. Mungkin pengedar iklan itu percaya, hutang itu menjadikan mereka tidak kaya," sekadar respon.

Saya memegang risalah bersaiz suku daripada kertas bersaiz A4.

"Nanti dahulu!" kata saya. Mata masih membaca teks pada risalah iklan itu.

Saya berfikir jika beliau mahu menunjukkan kekayaan, di mana kualiti kekayaan pada risalah berwarna kuning itu.

Pertama, mengapa menggunakan kertas berkualiti kertas kajang biasa untuk pengiklanan.

Kedua, mengapa perlu orang kaya ini berjimat memadatkan teks dalam risalah bersaiz suku daripada kertas A4.

Ketiga, lebih menarik lagi. Mengapa kekayaan itu tidak digunakan mencetak risalah yang berwarna atas kertas lebih baik. Barulah menonjol berbanding membuat salinan fotokopi seperti apa kami lihat ketika ini.

Dari segi kualiti kekayaan tidak nampak pada sehelai risalah bajet orang kaya ini.

Kekayaan yang disebut hilang dengan kualiti kekayaan yang sepatutnya terpamer.

Teringat kata mentor saya, "Ada satu golongan akan percaya. Mereka yang banyak hutang akan mengikuti formula kekayaan orang mencipta sistem melepaskan dirinya sendiri daripada hutang."


Cadangan saya, bacalah buku Rahsia Bisnes Mamak terbitan PTS Professional kita belajar kualiti kekayaan dalam budaya bisnesnya. Mohon buat pesanan buku melalui pautan ini

--------


Nota: Jadikan nama tuan dan puan terpampang di akhbar dan majalah pada tahun ini. Kursus penulisan rencana sedang dibuka. Klik di sini untuk maklumat lanjut.

Adakah anda berasa entri ini bermanfaat? Sebarkan melalui emel forward kepada rakan-rakan. Jika di Facebook, share pautan entri blog ini.

--------



Terkini! Zamri Mohamad adalah penulis 15 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

1 Respons:

Puan Ainon Mohd. berkata...

Hehehe.... Saya orang kaya yang memandu MPV Jepun yang usianya sudah lebih 5 tahun (model baru sudah banyak di jalan)....

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates