Rabu, November 25, 2009

Bagaikan Aishah | Dunia tenang si pemandu teksi


Oleh Tuan Imran Yusuf penulis Bagaikan Khadijah di Hati Rasulullah

Petikan buku Bagaikan Aishah di Hati Rasulullah

Hari ini Adam tidak dapat menjemput Hawa pulang dari pejabat. Sejak tiga hari lalu, Adam pulang lewat kerana menyiapkan tugas sebelum tarikh akhir. Mujur ibu beliau datang membantu menemani cucu sulung di rumah. Lega sedikit hati Hawa.

Kelihatan teksi dari jauh. Cepat-cepat Hawa menahan teksi berkenaan. Di pondok menunggu, orang ramai sudah beratur panjang menunggu giliran.

Bagi pemandu warga kota atau bandar, situasi kesesakan lalu trafik amat menyusahkan dan apabila kita terpaksa mengharunginya setiap hari, pagi dan petang, maka lama-kelamaan akan menyebabkan stres yang amat menyeksa kita.

Si pemandu teksi membawa kereta setiap hari. Mengambil penumpang dari satu tempat ke tempat lain. Ramah dan marah adalah dua ramuan emosi yang mengisi diri. Ramah melayan penumpang yang mesra dan tidak menimbulkan karenah. Marah terhadap sikap penumpang yang berbual seolah-olah pemandu teksi warga kelas kedua.

Pemandu teksi ini berkata, ”Maruah pemandu teksi terletak pada kerusi dalam kenderaan.”

Hawa diam mendengar.

Katanya, ”Ia menjadi sesuatu yang memalukan apabila teksi saling berselisih atau berada bersebelahan ketika lampu isyarat merah. Kemudian dilihat pemandu teksi seorang lagi sudah ada penumpang, tidak pula pada dirinya.”

Kerusi kosong dalam teksi perlu diduduki penumpang. Ia perlu diisi setiap kali penumpang diturunkan. Melalui jalan yang sama setiap hari bermakna melalui situasi sesak yang sama berkali-kali.

Setiap hari stres, bagaimana si pemandu teksi ini hadapi situasi?

Terima kenyataan bahawa bukan kita sahaja yang menghadapi situasi dalam kesesakan lalu lintas. Beratus-ratus orang lagi pemandu lain juga yang menghadapinya.

Ada sahaja pemandu lain yang memotong barisan atau bersikap menyakitkan hati kita.

”Saya maafkan,” kata pemandu teksi.

Tindakan itu mungkin menyakitkan hati, kita bersangka baik kepadanya. Mungkin dia sudah banyak kali terlewat dan dia telah diberi amaran oleh majikannya. Sekiranya dia terlewat lagi maka dia akan dikenakan tindakan tatatertib. Bahkan hari dia bertindak begitu menyakitkan hati kita itulah hari dia akan dikenakan tindakan oleh majikan sekiranya dia terlewat datang kerja.

”Manfaat corong radio dalam kereta,” kata pemandu teksi lagi.

Sebagai hiburan hati kita, baca ayat-ayat Quran, semoga boleh menenangkan hati kita, serta kita juga akan beroleh kebaikan pahala apabila membaca Quran. Selain membaca Quran, berselawat ke atas Nabi Muhammad dan berdoa kepada Tuhan.

Sambil membelok ke kiri, memasuki jalan taman perumahan, pemandu teksi berkongsi tip, ”Mendendangkan lagu-lagu nasyid dan bacaan Quran melalui radio mengingatkan keagungan Tuhan. Ini pun boleh menenangkan hati kita. Ada juga pemandu yang suka mendengar ucapan-ucapan motivasi bagi memberikan semangat yang berkobar-kobar bagi membantu diri mereka memulakan pagi mereka dengan semangat dan tekad untuk bertugas dengan jujur dan ikhlas.”

Teksi tiba di tempat yang dihajati. Dari jauh, anak yang bongsu memerhati. Tangan kecilnya memegang pintu pagar yang masih dikunci.

Perlahan pintu teksi dibuka dan ditutup kembali. Sempat memberi ucapan salam dan senyuman kepada pemandu teksi. Beliau menurun tingkap di bahagian pemandu, kemudian membalas, ”Senyum dan memberi salam pun dapat menyejukkan hati kita.”

Sikap tenang pemandu teksi itu memberi ketenangan pada keluarga yang akan menyambut pulang beliau pada malam nanti. Teksi kembali mencari penumpang. Apa yang disampaikan tertinggal. Iaitu ilmu yang diberi tetap tinggal dalam hati penumpangnya tadi.

Nota: Sebarang komen dan perkongsian serta respon terhadap artikel ini dialu-alukan

-------




Mengenai penulis

Siapakah Imran Yusuf?

Imran Yusof

Dilahirkan pada 2 Disember 1958 di Kelantan. Seorang Bussines Analyst yang turut aktif dalam program kemasyarakatan. Mempunyai jiwa seni bahasa dan cenderung kepada insan dan alam sekitar.

Beliau menjadikan dunia internet sebagai dunia interaksi global. Buku pertama beliau menerima sambutan, Tip-Tip Poligami: Di Bawah Payung Aishah dan ia tidak berhenti di situ sahaja. Buku ini pernah muncul dalam beberapa drama dan telemovie di Astro dan TV3.

Kemudian diteruskan dengan buku kedua berjudul Bagaikan Khadijah di Hati Rasulullah.

Business Analyst yang banyak menghabiskan masa di dalam dan luar negara telah mendedahkan beliau kepada pelbagai ragam manusia baik yang belum berkahwin mahupun yang sudah berkeluarga.

Peluang bekerja di luar negara memberi beliau pengalaman baru bagi membandingkan budaya kekeluargaan tempatan dan luar negara. Antara lokasi yang menjadi tempat persinggahanya ialah London, Jakarta, Rotterdam, Istanbul, Sydney dan Melbourne.



------

Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates