Sabtu, November 28, 2009

Bagaikan Aisyah | Cemburu suami dan lampin si bayi


Petikan buku Bagaikan Aisyah di Hati Rasulullah
Sekuel daripada buku Bagaikan Khadijah di Hati Rasulullah

Oleh Zamri Mohamad



Lelaki dengan kisah cemburu positifnya. Inilah yang saya peroleh semasa sembang-sembang malam bersama seorang sahabat yang merupakan suami dan bapa kepada tiga orang anak.

Cemburu yang baik selalu akan digunakan bagi bertindak dalam memberi hasil yang menguntungkan semua pihak. Beberapa minggu yang lalu, sahabat ini baru sahaja menimang cahaya mata ketiganya, seorang bayi lelaki.

Sempat juga saya bertanyakan bagaimana sahabat ini membahagikan masanya bagi menjaga anak-anaknya yang masih kecil, khususnya yang masih bayi.

“Kami bergilir menjaga bayi. Biasanya, Sabtu dan Ahad memang saya buat habis-habisan. Dari menyediakan susu anak sampailah membasuh kain lampinnya,” jelasnya bersungguh-sungguh.

Tidak berapa lama kemudian, dia menyambung ceritanya, “Saya memang cemburu pada isteri apabila melihat dia menjaga anak-anak. Cuba saudara beritahu saya. Sehingga hari ini dalam usia saudara, siapakah dalam ahli keluarga yang paling rapat dengan saudara?”

“Ibu,” jawab saya tanpa ragu-ragu.

“Kenapa?” soalnya lagi meminta saya memberi alasan jawapan itu.

“Sebab ibu yang paling rapat dengan diri saya. Dari kecil sampai besar, kebanyakan perkara saya cuba berunding dengan ibu meminta pandangannya.”

“Fahamkah mengapa saya cemburu dengan isteri sendiri?”

Benar kata sahabat ini, tempoh waktu yang lama bersama dalam jagaan ibu menjadikan jarak hubungannya jauh lebih dekat berbanding seorang bapa. Kebanyakan anak mempunyai pengalaman sedemikian dan cemburu seorang lelaki dalam hal kekeluargaan seperti ini mempunyai kebaikan bagi keluarga.

“Sekarang ini, saya selalu bersaing hendak memberi waktu yang terbaik dengan anak-anak. Sehinggakan anak-anak sendiri mempunyai waktu berkualiti dari ibu bapanya sendiri. Moga-moga wujud keadaan erat antara kami dan anak-anak,” kata-kata terakhirnya disambut dengan anggukan, tanda setuju.


Nota: Sebarang cerita, komen dan kritikan dialu-alukan.

------

Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates