Sabtu, Oktober 24, 2009

Teruskan beralasan dan berangan-angan

"Saya sibuk tidak ada masa."
"Saya ada keperluan untuk keluarga dan kerja."
"Saya masih muda, banyak perkara perlu dilakukan."
"Saya sudah tua, tidak larat memikirkan."
"Saya tiada duit."
"Saya terlalu kaya."
"Saya, saya, saya dan saya beri alasan untuk tidak menulis."
"Saya ada komitmen lain."

Saya hanya berikan jawapan kepada semua alasan dengan menunjukkan sekeping gambar ini.


Cik Puan ini memberi inspirasi besar kepada semua untuk terus menjadi penulis.

Gadis dalam foto ini bergantung kepada mesin oksigennya 24 jam sehari disebabkan paru-paru beliau rosak. Sewaktu sedang mandi sekalipun mesin itu mesti disambungkan ke hidungnya.

Beliau turut hadir ke bengkel penulisan dikendalikan oleh guru saya, Puan Ainon Mohd.

Beliau terpaksa duduk di pintu masuk bilik bengkel kerana di situ ada suis elektrik. Makan tengah harinya dihantar oleh adiknya naik ke atas kerana bilik kuliah terletak di tingkat 2 bangunan.

Mesin oksigen itu berharga RM25 ribu.

Ramai yang tidak berganjak dan sanggup berdiri di belakang sepanjang bengkel jam 10 pagi sehingga lima petang. Duduk di luar tidak menjadi masalah asalkan dapat mendengar dan mengikuti bengkel.
Alasan, tidak membawa kita ke mana-mana. Lega sementara, angan-angan terawang-awang entah ke mana.

-----------

Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates