Rabu, September 09, 2009

Kursus Penulisan | Sembang maya melalui Facebook


Dalam beberapa keadaan saya bersembang maya melalui Facebook berkenaan strategi penulisan dan perniagaan online secara gerila. Mereka yang mengikuti Facebook saya dari masa ke semasa akan menerima tip penulisan yang saya kemaskini pada status. Sertai di facebook.com/zamrimohamad

Hari ini saya berkongsi kepada para pembaca sembang maya bersama salah seorang pembaca di Facebook, Tuan Shukor Subahir.


-----

Petikan blog beliau

Sedikit informasi mengenai diri saya; nama penuh saya ialah Abd Shukor Bin Md Subahir..di internet saya dikenali sebagai Shukor.

Saya sudah pun berumahtangga. Saya merupakan anak jati Johor, tetapi sekarang menetap di Kuala Lumpur.

Saya merupakan seorang juruteknik di salah sebuah institusi perubatan negara.

Di samping itu, saya menjalankan perniagaan internet secara separuh masa. Saya memang minat berniaga.

Saya mempunyai impian untuk menjalankan perniagaan internet secara sepenuh masa.

Pengalaman saya dalam bidang perniagaan bermula sejak dari bangku sekolah rendah lagi. Saya masih ingat pengalaman pertama saya di mana secara tidak langsung saya telah terlibat dalam satu perniagaan. Ketika itu merupakan musim di mana ramai pelajar-pelajar lelaki suka bermainan `tindan pemadam getah’.

Saya merupakan orang yang sering menang dalam permainan itu dan hadiah yang saya dapat ialah pemadam getah milik pemain-pemain lain.

Disebabkan terlalu banyak pemadam getah yang telah saya menangi, saya telah mengambil peluang dengan menjual pemadam getah yang telah saya menangi kepada rakan-rakan saya yang bertanding.

Apabila salah seorang dari mereka kalah, mereka pasti membeli pemadam yang mempunyai pelbagai corak daripada saya untuk bermain lagi. Mudah bukan?
Hasil yang saya dapat saya buat duit belanja sekolah Tetapi, tidak berapa lama kemudian saya terpaksa berhenti berniaga sebab teruk saya kena dimarahi mak saya

Ternyata definisi perniagaan adalah sangat luas dan sesiapa sahaja sama ada mempunyai modal yang besar atau kecil boleh menceburinya.

Contohnya perniagaan internet. Saya mula menceburkan diri dalam perniagaan internet pada tahun 2007.

Pada masa itu, saya lebih terarah kepada program `Google Adsense’. Memang saya akui, dahulu saya seperti orang lain juga yang mengatakan pendapatan di internet ni karut belaka.

Tetapi selepas saya menceburkan diri dalam bidang ini walaupun atas dasar suka-suka, akaun bank mula terisi. Di situlah minda saya mula berkembang.

Twitter: http://twitter.com/Shukor
Facebook: http://www.facebook.com/people/Shukor-Subahir/1273272166

----

Berikut merupakan petikan sembang maya saya dan Tuan Shukor Subahir mengenai tip penulisan.


----

Shukor
Assalam alaikum saudara Zamri. Apa khabar?
12:09pm

Zamri

Waalaikum salam wbt, khabar baik tuan, Apa khabar?
12:09pm

Shukor
Khabar baik, masih belum terlambat nak ucap selamat berpuasa. :)
12:10pm

Zamri
Hahah samalah kita, sempat lagi, ada sepuluh hari.
12:11pm

Shukor
Saya mahu minta pendapat dan pandangan sikit boleh?
12:12pm

Zamri
Boleh, jika ada yang saya mampu jawab saya jawab.
12:15pm

Shukor
  • Macam mana tuan mendapat idea menulis? Jika sudah ada idea, bagaimana dikembangkan jadi sebuah buku. Walaupun kita bukan pakar dalam tajuk yang kita hasilkan? Maaf, panjang soalan saya ini. :)
12:16pm

Zamri
Panjang persoalan itu, saya kena sentuh 3 perkara iaitu Penulis, Penulisan dan Pemasaran. Secara ringkas begini. 12:17pm

Shukor
Baiklah.
12:17pm

Zamri
  • Pertama sekali mesti ada kemahuan menulis.
  • Jika tidak ada kemahuan, betapa menarik pun tawaran dunia penulisan tidak akan mengiurkan kita.
  • Seperkara lagi, bersedia untuk menulis walaupun tidak ada imbuhan pada peringkat awal. Menulis kerana mahu menulis.
  • Barulah kemudian merancang kepada penulisan yang membawa imbalan pada jangka pendek dan panjang.
  • Jika isu dapatkan idea ini, biasanya bergantung kepada cara kita menggunakan seluruh deria kita.
  • Keduanya, mendapatkan respon orang apa isu dibincangkan, dari situ kita terjemah dalam bentuk penulisan.
  • Dari aspek komersial, sangat bergantung pada keperluan editor kerana mereka yang membuat kajian pasaran.
  • Pernah saya menulis artikel semata-mata hanya melihat papan tanda sahaja, wajah orang yang sama setiap kali dan banyak lagi.
  • Tapi paling penting, penulis wajib ada perpustakaan sendiri, itu modal untuk berkarya. Mesti ada pelaburan untuk diri sendiri.
  • Kedua, jenis buku pilihan di rumah sedikit sebanyak menunjukkan bidang yang kita minat dan dapat dikembangkan dalam bentuk penulisan.
  • Jika mahu menulis perkara bukan pakar, sumber rujukan dan maklum balas penting. Di sini pentingnya, buku, internet, orang awam dan pakar rujuk
12:23pm

Shukor
Baru saya tahu.
12:23pm

Zamri
Misalnya saya menulis buku Rahsia Bisnes Mamak.
12:23pm

Shukor
Banyak aspek perlu diambil kira.
12:24pm

Zamri
  • Pada peringkat awal, saya bukan pakar, tetapi saya pilih tuan Faisal Sharbuddin yang berlatar belakang India Muslim dan keluarga bisnes Mamak, menjadi penulis bersama. Saya kaji dan tulis, beliau buat saringan setiap satu fakta.. Begitulah kerjanya. Buku berkredibiliti dan berautoriti kerana ia melalui proses yang diyakini dan betul. 12:24pm


Shukor
Terima kasih banyak-banyak atas penerangan.
12:24pm

Zamri
12:25pm

Shukor
Baru saya faham sekarang.
12:25pm

Zamri
Sama-sama moga-moga ia bermanfaat kepada tuan.
12:26pm

Shukor
Insyaallah, memang dalam perancangan mahu membeli buku tuan.
12:28pm

Zamri
  • Saya menerima soalan-soalan seperti ini dan itu mendorong pada penghasilan buku itu semoga ramai dapat berkarya dan menyebarkan ilmu yang memandaikan bangsa, seperti kata tuan guru kepada saya. 12:29pm

Shukor
Ya, ilmu yang dimanfaatkan untuk bangsa kita
12:34pm

Shukor
Saya doakan tuan dapat hasilkan lebih banyak buku yang mendorong orang lain untuk berjaya. Insyaallah!
12:36pm

Zamri
Terima kasih tuan, doa tuan sebagai saudara Muslim adalah yang paling penting dalam hidup saya. Di situlah kekuatan untuk saya berkarya. Semoga saya berpeluang membaca buku Tuan pada masa akan datang.

-----------

Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.


0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates