Khamis, September 10, 2009

Cerita seorang pelajar sekolah yang jahil mengurus program.

Satu cerita seorang pelajar sekolah yang jahil mengurus program.

Pada tahun 1997, dalam keadaan jahil, saya menaip kertas cadangan program motivasi belajar menggunakan kertas A4 yang bergaris menjemput Dato Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah ke sekolah.

Sepanjang Malacca High School beroperasi (1826-1997), inilah kali pertama beliau menganjurkan program di sini melibatkan pelajar tingkatan 5 ketika itu. Ia bermula daripada angan-angan sahaja.

Selepas 12 tahun, saya berpeluang bertemu mentor jauh ini dalam program TAMRIN dua hari lalu.

Sehelai kertas kajang berisi cadangan kemudian diluluskan oleh pengetua sekolah dan membuka tabung Persatuan Ibu Bapa dan Guru menaja separuh program ini menjadi satu cerita yang saya terkenang sehingga kini. Apa yang penting kita mencuba dan ada orang lain bersedia membawanya ke hadapan.

Dalam hal ini, saya mesti ucapkan terima kasih kepada guru saya, Tuan Haji Rejab yang tidak malu membawa cita-cita saya pada kertas kajang itu. Meskipun ia melanggar cara formal yang sepatutnya.


Sepanjang empat tahun lalu, saya mengirimkan kad ucapan salam aidilfitri, memohon agar Dato Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah menghalalkan segala ilmunya dan mendoakan saya yang selalu menganggap beliau mentor jauh saya. Mungkin inilah doa yang Allah izinkan dipenuhi pada bulan Ramadan ini untuk saya bertemu seketika dan mendapat keberkatan daripada beliau.


Saya ingin bercerita mengenai TAMRIN.

Pertubuhan Perunding Latihan dan Motivasi Muslim Malaysia atau ringkasnya TAMRIN telah ditubuhkan pada tahun 2008.

Adalah menjadi satu keperluan untuk semua penceramah dan perunding latihan motivasi mempunyai satu landasan untuk menjaga kebajikan, melakukan kerja-kerja amal, membina jaringan, memberikan pandangan, meningkatkan tahap profesionalisme, menjaga etika dan sebagainya.

Majlis Berbuka Puasa TAMRIN yang telah di adakan di Hotel De Palma Ampang. Majlis telah berlangsung dengan jayanya pada 7 September 2009 dari pukul 3.00 ptg hingga 8.30 mlm.

Jika dilihat daripada tip penulisan dan perniagaan internet, Rangkaian kenalan baru melalui program seperti ini memberi nilai tambah pengetahuan, perpindahan satu skil ke satu skil lain dan memberi ruang dan peluang kita menambah nilai dalam hidup.

Foto : Tuan Hazali dari Waiz Malaysia
Location: De Palma Hotel







-----------

Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates