Isnin, Ogos 17, 2009

Tip Menjadi Penulis Bestseller | Ulasan akhbar Berita Harian Singapura

Bahagian hadapan (klik untuk paparan jelas)
Ulasan bahagian 1 (klik untuk paparan jelas)

Ulasan bahagian 2 (klik untuk paparan jelas)



Mengenai Berita Harian Singapura.


Satu-satunya akhbar berbahasa Melayu yang memaparkan isu-isu masyarakat Melayu Singapura, persaingan dan pencapaian mereka.

Pertama kali diterbit pada 1957, Berita Harian kini tampil di dunia maya menerusi lelaman cyBerita.

Sebagai wadah interaksi di dunia penampilan maya, cyBerita merupakan arus revolusi media yang terkini.

Petikan ulasan disiarkan semula di bawah.

-------------------

Ekstra! : 15 Ogos 2009 MEMPERKATA BUKU PANDUAN JADI PENULIS 'BUKU LARIS'
Penulis ada tanggungjawab sosial yang harus dipikul

Oleh
Rohman Munasip

ANDA seorang penulis?

Jika ya, maka buku Tip Menjadi Penulis Bestseller ini boleh menjadi mangkin yang dapat merangsang minat anda dalam dunia penulisan.

Pastikan pada suatu masa nanti anda dapat menerbitkan buku yang dibaca luas oleh masyarakat. Tetapi bagaimana caranya?

Jawapannya terdapat dalam buku panduan lumayan ini yang mengandungi pelbagai maklumat yang boleh dikatakan cukup telus dan tulus untuk dimanfaatkan oleh pembaca.

Tukilan yang terpapar di muka depan buku ini berbunyi 'Tulis buku sekali, buat duit berkali-kali.'

Tetapi, jangan salah sangka, bukan tujuan seseorang penulis itu berkiblat kepada duit semata-mata. Kata pengarang buku ini, Zamri Mohamad, perspektif penulis melihat wang sebagai alat bukan sebagai matlamat. Ada tanggungjawab sosial yang harus dipikul sama. Melalui penulisan, penulis dapat menyalurkan idea atau saranannya bagi menyelesaikan masalah mereka, memberi kekuatan jiwa dan membangunkan harapan dalam menghadapi keadaan masa depan.

Buku ini terbahagi kepada tiga bahagian. Bahagian pertama yang mengandungi 16 tajuk, lebih banyak menyentuh tentang persediaan untuk menjadi seorang penulis; bahagian kedua menumpukan perhatian kepada teknik-teknik dalam penulisan buku; dan bahagian terakhir dengan 10 tajuk, memberi panduan bagaimana hendak memasarkan buku yang telah dihasilkan.

KAEDAH KJ

Bahagian kedua yang memuatkan 14 tajuk, boleh dikatakan tulang belakang buku ini kerana tip yang dibincangkan boleh dipraktikkan untuk menghasilkan buku yang anda idam-idamkan.

Umpamanya, terdapat teknik yang dinamakan Kaedah KJ atau KJ Method. Gagasan ini mula bercambah sejak lepas Perang Dunia Kedua dan cuma diperkenalkan oleh seorang berbangsa Jepun, Kawakita Jiro, dalam 1960-an. Beliau menerima Anugerah Budaya Asia Fukuda 1993 kerana menyumbangkan kaedah pengurusan moden Jepun.

Kaedah KJ ini diubah suai dan diperluaskan dalam bidang-bidang lain termasuk dalam penulisan buku. Menurut Zamri Mohamad, yang kini seorang jurulatih penulisan bebas dan pengendali bengkel penulisan, penggunaan kaedah ini boleh mempercepat penghasilan karya dengan tidak menurunkan mutunya.

Apa yang menarik ialah kaedah ini dikatakan boleh membantu penulis menulis bukan saja sebuah buku, malah dua atau tiga buku serentak. Di samping itu, ia dapat mengelakkan penulis daripada menghadapi kebuntuan idea atau writer's block.

Pembaca akan dapat mempelajari Kaedah KJ ini langkah demi langkah dengan contoh-contoh yang dipaparkan pengarang sehingga anda berhasil mencapai hasrat menulis buku anda.

Setelah anda berjaya menyiapkan sebuah buku, anda dapat memanfaatkan pula beberapa tip yang dimuatkan untuk menghebahkan buku anda.

Panduan pemasaran ini dapat dibaca dalam bahagian ketiga di bawah tajuk 'Hebahkan Kelahiran Buku Pertama'. Pengarang menyenaraikan 22 cara untuk mendekatkan buku anda kepada pembaca menerusi pelbagai laluan. Selain ruang siber yang canggih, anda juga boleh salurkan buku anda melalui media massa.

Nota: Penulis ialah seorang sasterawan.


INFO BUKU

Buku: Tip Menjadi Penulis Bestseller
Penulis: Zamri Mohamad
Penerbit: PTS Profesional Publishing, 2009
Harga: RM28 ($11.50)

--------

Bagi memilikinya di Malaysia, dapatkan di MPH Bookstores, Popular dan rangkaian kedai buku seluruh negara. Buku juga boleh di pesan melalui kaunter buku rangkaian kedai buku terbabit jika tiada stok. Atau dapatkan melalui online. Klik di sini.

--------

Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates