Isnin, Ogos 10, 2009

Kementerian Pertahanan dan Mengurus Konflik Gaya Streetsmart


Assalam alaikum,

Dimaklumkan bahawa Kementerian Pertahanan melalui Perpustakaan ATM (MAF Library) kini mempunyai buku siri Streetsmart berjudul Mengurus Konflik Gaya Streetsmart. Tulisan saya dan Ahmad Yahya Fadzli Jusoh. Maklumat mengenai lokasi buku berkenaan adalah seperti berikut.

Accession Number dan Call No

  • 0275366 303.69 ZAM 2009 Lokasi di KEMENTAH
  • 0275994 303.69 ZAM 2009 Lokasi di Pusat Kepimpinan TLDM
Terima kasih kepada Kementerian Pertahanan melalui Perpustakaan ATM atas kepercayaan dan penerimaan daripada organisasi ini sehingga menjadikan buku Mengurus Konflik Gaya Streetsmart sebagai bahan bacaan kepada kakitangan organisasi ini.

Berikut merupakan informasi buku Mengurus Konflik Gaya Streetsmart yang kini mudah didapati di seluruh kedai-kedai buku rangkaian seluruh negara seperti MPH dan Popular atau melalui kedai buku online. Klik di sini.


--------

“Jangan bimbang kepada penentangan. Ingatlah, layang-layang hanya terbang tinggi apabila menentang arus angin.” Hamilton Mabie

Mereka yang dapat mengurus konflik berupaya bertahan dan survival dalam keadaan yang dilalui, memanjangkan potensi karier dalam apa jua keadaan kritikal dihadapi organisasi dan diterima ramai kerana dilihat sebagai individu berpotensi apabila berhadapan situasi atau pun krisis. Konflik ditukar menjadi satu peluang kepada diri.

Tetapi, salah satu salah faham yang sering berlegar di kalangan kita ialah apabila cuma memahami konflik. Maksud konflik selalunya diertikan perbezaan dua pihak kerana inginkan dua perkara yang berbeza.

Akibat salah maksud ini, mereka yang terlibat merasa tidak sepakat bagi menyelesaikan situasi. Akibatnya kedua-dua pihak tidak mahu beralah dan cuba menunjukkan hanya mereka sahaja yang betul.

Jarang sekali kita diberitahu bahawa konflik mempunyai maksud lain selain daripada definisi pertama tadi. Pakar-pakar komunikasi memberi maksud konflik yang lain ialah perbezaan cara antara dua pihak bagi mencapai objektif yang sama.

Misalnya dalam sebuah organisasi, majikan dan pekerja bersama-sama ingin menguntungkan organisasi. Mereka menginginkan perkara yang sama tetapi mempunyai pendekatan yang berbeza. Itulah juga dimaksudkan dengan konflik.

Ahli psikologi pula mentafsirkan konflik sebagai keadaan tidak selesa yang timbul dalam diri ketika sedang menyesuaikan diri dari situasi lama ke situasi baru.

Konflik mempunyai faedah kepada individu. Carter McNamara dari Authenticity Consulting dalam Field Guide to Leadership and Supervision berkata, konflik membantu seseorang mengenalpasti dan mengetengahkan masalah secara jelas.

Mcnamara juga berkata konflik membantu kita mengenalpasti perbezaan dan mengambil peluang daripada perbezaan itu. Kita dapat bertindak selari dengan personaliti kita apabila dapat mengenalpasti konflik dan cara mengurusnya.

Mengurus konflik dari luar ke dalam

Selepas buku Mempengaruhi Bos Gaya Streetsmart sukses menemui pembaca, buku sekuel iaitu Mengurus Konflik Gaya Streetsmart pula ditulis bagi mengetengahkan kaedah-kaedah praktikal bagi mengurus konflik dalam organisasi.

Konflik berlaku apabila proses komunikasi mengambil tempat. Kemahiran mengurus konflik merupakan soft skill atau kemahiran tambahan yang diperlukan bagi berhadapan dengan kejutan dalam organisasi.

Kami memenuhi kehendak pembaca yang terdiri daripada pelbagai latar yang sedang mencari rencah dan resipi mengurus konflik yang pelbagai. Ia juga mendedahkan kami kepada satu penemuan baru, mereka yang dapat mengurus konflik juga secara diam sedang membina pengaruh dalam lingkungan tersendiri.

Skil yang sama apabila mengurus konflik dapat digunapakai dalam situasi sosial lain. Apabila kita didedahkan kepada asas mengurus konflik, ia dapat adaptasi dalam sebarang situasi kita lalui pada bila-bila masa. Mengurus Konflik Gaya Streetsmart mengetengahkan perkara asas yang diperlukan pembaca.

John Dewey berkata konflik mendiami fikiran kita. Konflik menjadi jiran kepada pemerhatian dan ingatan. Ia mendorong kepada penciptaan dan memberi kejutan kepada diri. Dalam diam, konflik menjadikan kita bersikap ingin ambil tahu dan melangkah setapak ke hadapan.

Mengurus konflik adalah pelaburan kepada diri

Mengurus konflik adalah pelaburan kepada diri sendiri. Pulangan yang diterima berkali ganda apabila kita memilih teknik dan taktik mengurus rakan sekerja, majikan dan organisasi pada masa dan tempat yang sesuai.

Mengurus Konflik Gaya Streetsmart menyenaraikan beberapa tip kepada pembaca bagi memilih dan mengimplementasi dalam situasi berbeza.

Mengurus konflik mempersiapkan diri dalam keadaan luar jangka

Kemahiran mengurus konflik mempersiapkan kita berhadapan dengan situasi yang berbeza sama ada dalam organisasi atau pun aktiviti sosial lain. Kebanyakan tip-tip yang dikongsi kepada pembaca disusun dengan mengambil kira keperluan pembaca dalam peranan hidup yang berbeza.

Pengalaman sebenar pekerja dan organisasi didedahkan

Mengurus Konflik Gaya Streetsmart mengubah suai pengalaman-pengalaman pekerja menjadi contoh kes yang berlaku dalam organisasi. Selain itu situasi seharian adalah sumber rujukan lain yang disertakan bagi mempelajari cara mengurus konflik.

Situasi-situasi seharian daripada pengalaman-pengalaman yang diceritakan kepada kami dimasukkan bersama-sama bagi pembacaan saudara. Ini adalah bonus kepada pembaca bagi memahami bagaimana konflik berlaku dan cara mengurusnya.

Pada masa sama penulisan separa akademik ini juga mengetengahkan kes-kes nasional dan antarabangsa yang unik dan dapat disesuaikan dalam organisasi pada hari ini. Kes-kes ini dijadikan contoh bagi menerangkan amalan, prinsip dan teknik mengurus konflik berdasarkan apa yang berlaku.

Gaya bahasa yang mudah, penerangan yang tidak kompleks, penggunaan bahasa Melayu baku memenuhi pegangan kami menulis buku ini kepada saudara iaitu, “Mengapa perlu menyusahkan orang lain jika mahu memberi penyelesaian masalah?”

Mengurus konflik untuk kekal berpengaruh dan disukai ramai

Konflik adalah normal dalam interaksi harian. Konflik mendorong manusia lebih kreatif bagi mencapai kata sepakat. Mengurus Konflik Gaya Streetsmart merangsang daya fikir bagi mencipta jalan keluar. Individu yang dapat mengurus konflik menjadi lebih berpengaruh dan cenderung dihormati oleh rakan-rakan sekerja.

Cipta ruang selesa dalam urusan seharian

Mengurus konflik membantu individu mencipta ruang selesa apabila berurusan. Ini membantu meningkatkan produktiviti sebagai pekerja dan individu. Semakin mudah kita mengenalpasti dan mengendali konflik, semakin bermotivasi dan positif kita terhadap hidup.

Mengurus Konflik Gaya Streetsmart adalah pelaburan jangka masa panjang kepada pengurusan kerja di organisasi. Ia membantu para pembaca memilih pendekatan bagi membuka lebih ruang kepada anda bertindak dan mencipta keselesaan. Pada masa sama kita menerima penghargaan dan impak positif dari majikan, rakan sekerja dan individu di luar organisasi.

Semuanya kerana cara mengurus konflik yang memenangkan semua pihak.

Memahami konflik yang sebenar-benarnya mampu mengubah persepsi individu terhadap apa yang dikatakan sebagai konflik. Sebagaimana yang dijelaskan oleh Leonard Rico 1964;

“ Sekiranya konflik tidak timbul, ia akan menyebabkan sesebuah organisasi berada dalam keadaan autokrasi, minda yang jumud dan stereotaip. Sebaliknya, dengan hadirnya konflik dalam sesebuah organisasi, ianya berpotensi menunjukkan demokrasi, mengiktiraf kepelbagaian dan pertumbuhan.”

Management from IslamicPerspective, Principles and Practice, Dr. Khaliq Ahmad

ZAMRI MOHAMAD
MOHD YAHYA FADZLI JUSOH

------

  • Isi kandungan buku

Zamri Mohamad, Mohd Yahya Fadzli Jusoh
PTS Millennia Sdn Bhd RM 26.50 / RM 29.50 (Sabah & Sarawak),
983-3603-18-1;
978-983-3603-18-3;
9789833603183
Tarikh Terbit: 7 November 2008 ;
Jumlah Muka Surat : 288 halaman


“Jangan bimbang kepada penentangan. Ingatlah, layang-layang hanya terbang tinggi apabila menentang arus angin.”
Hamilton Mabie

Mereka yang dapat mengurus konflik berupaya bertahan dan survival dalam keadaan yang dilalui, memanjangkan potensi karier dalam apa jua keadaan kritikal dihadapi organisasi dan diterima ramai kerana dilihat sebagai individu berpotensi apabila berhadapan dengan situasi ataupun krisis. Konflik ditukar menjadi satu peluang kepada diri.

Selamat Datang ke dunia Streetsmart Pendahuluan
BAHAGIAN 1: TEROPONG DUNIA KONFLIK

Bab 1: Perang, peluang ataupun perjalanan
Bab 2: Konflik itu lumrah organisasi
Bab 3: Konflik bukan satu, masalah bukan seribu
Bab 4: Urus konflik dapatkan ganjaran
Bab 5: Benarkah kami tidak serasi
Bab 6: Selesaikan situasi secara berperingkat
Bab 7: Ketakutan menjadi musuh dan rakan
Bab 8: Konflik umpama aisberg
Bab 9: Berkonfrantasi ataupun bekerjasama
Bab 10: Lima cara respons kepada konflik
Bab 11: Dengarlah dahulu, kemudian nilai di hati
Bab 12: Universiti konflik, makin genius makin keliru
Bab 13: Kerana kata dan ego, keputusan dibunuh
Bab 14: Si genius penyelesai masalah ada di mana-mana
Bab 15: Pengkritik meluruskan keputusan

BAHAGIAN 2: URUS KONFLIK GAYA INDIVIDU

Bab 16: Aduh! tempat kerjaku persis syurga dunia
Bab 17: Buka jalan-jalan baru dengan maklumat
Bab 18: Buktikan potensi cara Jim Ellis
Bab 19: Label pembunuh dalam organisasi
Bab 20: Salin, susun dan selamatkan kerja
Bab 21: Sesuaikan budaya orang jadi budaya diri

BAHAGIAN 3: URUS KONFLIK GAYA KUMPULAN

Bab 22: Urus konflik cara pendakwah Harley Davidson
Bab 23: Ada yang beri dan ada pula yang minta
Bab 24: Apabila konflik dibayar secara tunai
Bab 25: Keputusan yang membawa konflik gergasi
Bab 26: Hilang rakan sekerja kerana sekotak klip kertas
Bab 27: Lelaki dan perempuan dalam konflik pejabat
Bab 28: Lain kali saya tidak lakukan lagi
Bab 29: Satu salam tujuh mesej berganda
Bab 30: Tidak faham bertukar menjadi salah faham

BAHAGIAN 4: URUS KONFLIK GAYA PEMIMPIN

Bab 31: Agih kuasa urus bina kepercayaan
Bab 32: Ambil hati pekerja gaya Mazidul Akmal Sidik
Bab 33: Fleksible apabila menulis matlamat organisasi
Bab 34: Matlamat merangsang diri untuk terus bertahan
Bab 35: Idris Jala jawab tuduhan
Bab 36: Kamu, dia atau saya puncanya
Bab 37: Kekal dengan janji cara Norlela Zubir
Bab 38: Kekalahan kecil untuk kemenangan besar
Bab 39: Mediator memecah kebuntuan
Bab 40: Petua Kofi Annan mengurus konflik global
Bab 41: Tolak sedikit terima sebahagian
Bab 42: Zainal Abidin selesaikan konflik dalam masa tiga minit

Penutup Siapa Kata Suara Saudara Tidak Penting Biodata Penulis

-------

Mengenai MAF Library

Petikan daripada laman web rasmi

Before the existence of a consolidated Ministry of Defence (MINDEF) library services, units had their own unit Libraries or reading clubs set up under the auspices of their respective commanding officers. The reading materials, mostly fiction books in English were donated by British Armed Force personnel who were on temporary attachment or bought using the Regiment Welfare Fund (TKR).

The consolidated library service was established in 1960 when Brig Gen Abdul Hamid bin Bidin, Commander of First Infantry Brigade proposed that library services should be established in Federal Armed Forces.

The Chief of Defence Forces at that time, Lt Gen Sir Rodney Moore, agreed with his proposal and ordered its establishment through a directive, ECAFC/P/(61)35. This directive also approved that each Armed Forces Personnel would contribute 20 cents annually towards the cost of the library service.

The library appointments are filled by both Armed Forces Personnel and civilians staff, under a sharing scheme with the National Library. There are five professional librarians, twelve semi-professionals and nineteen assistant. The first Chief Librarian of MINDEF Library was Maj Salleh bin Ranting from 1977 to 1981 who was succeeded by Lt Col Baharom bin Sukon from 1986 to 1993. Lt Col Leow Foo Chang took over the reigns from 1993 to 1997, followed by Lt Col Anuar bin Sabtu from 1997 to 1999, then Lt Col Ng Kim Sai from Jan 1999 to Dec 1999 and next Lt Col Janudin Awang from Jan 2000 to Dec 2000. Col Zulkefli bin Hj Abdullah is the current Chief Librarian since Jan 2001.


------




Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates