Khamis, Jun 25, 2009

Stingarden | Rising of the Fallen

Penampilan khas bas Len Seng dan bas mini yang pernah menjadi wajah wajib muncul di Kuala Lumpur.

Apabila dibaca berkali-kali, makin galak memori saya di Kuala Lumpur yang dulunya berjiran akrab sama setinggan pelbagai wajah dari setinggan sekitar Jalan Tun Razak, kini sudah rata jadi sebahagian Institut Jantung Negara, ke setinggan Wangsa Maju, ya! bisa lihat hutan lagi sehingga awal 1990-an.

Jaya Jusco Alpha Angle pula seperti kompleks membeli belah di tengah hutan ketika baru dibuka.

Saya sanggup berdiri dalam bas Len Seng dari bulatan Pahang kerana mahu rasa ketakjuban taman temanya. Singgah di kampung setinggan berdekatan sama rakan-rakan sebelum ke pusat membeli belah itu. Pelanggan utama dari setinggan sekitar.

Sekarang, apabila dilihat semula, aduhai kecil sahaja taman temanya.

Meskipun saya membaca dengan kaca mata period berbeza (1980an), sedangkan period Stingarden berlaku lebih awal lagi dan melalui tahun 1980 juga, latarnya mengenai Kuala Lumpur serupa.

Tahun-tahun di mana Kuala Lumpur tidak gopoh pesat membangun seperti sekarang.

Stingarden merenjatkan neuro memori saya kepada kenangan lama.

  • Ketika mana Kentucky Friend Chicken di Kuala Lumpur adalah KFC yang mempunyai staf yang melayan pelanggan, berpinggan kaca, bersudu garpu besi, makanan dihantar ke meja pelanggan.
  • Di KFC kompleks PERTAMA, orang beratur panjang untuk dapat tempat duduk di dalam restoran. Si gadis menjaga pintu utama, sama seperti staf Pizza Hut di Mid Valley hari ini.
  • Ketika itu orang perempuan berbondong-bondong datang berkumpul di depan SOGO setengah jam awal sambil melihat jam dunia di atas pintu utama.
  • Tepat jam 10 mereka berasak-asak masuk ke SOGO seolah-olah SOGO sudah mahu berhenti beroperasi.
  • Kuala Lumpur punya kompleks membeli belah terhebat sekitar 1980-an iaitu Keramat Supermarket dan Batu Road Supermarket.
  • Peniaga Melayu membuka kedai berbumbungkan kanvas. Dari Keramat Supermarket sehingga simpang ke Dataran Merdeka mereka berniaga dari jam 8.30 pagi hingga 12 malam. Bayangkan kaki jalan kiri dan kanan dipenuhi peniaga-peniaga Melayu.
  • Ya, di situlah saya membeli kaset ND Lala dan radio termahal berharga RM50 daripada pekedai jalanan yang mempunyai lot niaganya di depan Hankyu Jaya.

Inilah novel underground yang punya kegilaan sendiri! Tahniah dan terimakasih Tuan Sinaganaga aka Nordin Ahmad.




Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

2 Respons:

Tok Rimau berkata...

Sudah dipasarkan atau perlu dibeli di gerai2 bumbung kanvas jalan TAR?

Zamri Mohamad berkata...

Sudah dipasarkan sejak Read Malaysia.

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates