Rabu, Jun 17, 2009

Seminggu saya menerima kutukan yang istiqamah.


Bulan ini bulan Jun, peristiwa menarik banyak berlaku. Selain daripada entri berkaitan ayah saya yang banyak berlaku pada bulan ini. Selain daripada Hari Bapa yang disambut beberapa hari lagi. Selain daripada inilah bulan saya mula kenali penerbit yang menerbitkan sebelas buah buku saya, iaitu PTS Publication and Distributor. Selain daripada semua itu, ada satu peristiwa yang menjadi langkah awal saya berkarya.

24 Jun 1997

Tarikh yang menjadi permulaan artikel seorang pelajar yang tidak tahu apa-apa mengenai seni mengarang disiarkan dalam akhbar.

Seingat saya tidak ada sebab khusus mengapa saya menulis ketika itu. Tidak ada matlamat memperjuangkan bahasa, memandaikan bangsa, menyumbang pada masyarakat atau apa sahaja yang berkaitan. Segala tujuan mulia yang saya senaraikan tidak ada dalam tujuan asal saya pada tahun itu.

Sebabnya saya menulis kerana cemburu. Ya, cemburu pada usia 17 tahun.

Ia berlaku apabila rencana hasil tulisan rakan pena saya dari Pulau Pinang disiarkan dalam akhbar. Tidak lama selepas itu puisi yang abang saya hasilkan selepas pulang dari Thailand juga tersiar pada halaman yang sama. Tidak beberapa lama kemudian, peti surat rumah saya penuh dengan surat-surat daripada para perempuan seluruh semenanjung untuk abang saya.

Hebatnya puisi itu! Andaian saya begitulah.

Kenapa surat ini tebal dan berdebu. Oh, bedak wangi rupa-rupanya. Saya tepuk berkali-kali sepucuk surat yang diterima.

Saya mahu menulis juga. Tapi mahu tulis apa? Buku tidak banyak berbanding pinggan dan cawan hiasan dalam almari.

Saya belek-belek fail dan kertas yang bersusun atas meja.

Oh, saya masih simpan lagi contengan nota hujah debat ketika menyertai Piala Tuan yang diPertua (TYT). Debat yang menyaksikan saya dan rakan-rakan mewakili Sekolah Tinggi Melaka tewas di tangan pendebat muslimah Sekolah Agama Syarifah Rodziah. Debat yang juga memberi pengalaman kepada rakan saya bercinta monyet dengan si kembar pelajar sekolah agama.

Pelajar kembar itu sudah jadi model dan pernah muncul dalam Harian Metro. Jika terbaca entri ini, tinggalkan komen ya! Apa perkembangan baru kembar ini.

Ya, nota-nota hujah saya kumpul. Saya keluarkan mesin taip yang dipinjam daripada makcik. Mesin taip jenama Olympia bekerja sepanjang hari.

Ketak ketak bunyinya.

Dua helai kertas kajang. Di tengah-tengahnya ada kertas karbon yang membuat salinan pada kertas di belakang.

Ketak ketak bunyinya

Siap semuanya. Saya masukkan ke dalam sampul surat. Saya ikut format yang diminta oleh editor akhbar itu.

Seminggu kemudian, artikel itu disiarkan.

Dalam puji-puji rakan-rakan yang membuat saya di awang-awangan, mereka menampal salinan artikel pada papan kenyataan di belakang kelas.

Tidak lama kemudian seorang rakan membaca.



"Wah sahabat kita sudah lupa daratan. Lihat di sini, kiriman Zamri Mohamad tingkatan empat sains satu."

Puji-pujian menjadi kutukan tanpa henti. Saya yang berada di awang-awangan sudah jatuh menjunam bagaikan pesawat pejuang Jepun yang sedang melakukan kamikaze.

Oh, tuan editor, mengapa tingatan empat sastera satu ditulisnya empat sains satu?

Seminggu saya menerima kutukan yang istiqamah.

---

Hari ini sudah 12 tahun usia artikel pertama. Tahun 1997 saya berkarya dan tahun 2001 saya kembali berkarya semula selepas empat tahun hasil tulisan saya ditolak dengan alasan yang pelbagai.

Majalah sekolah pun tidak segan silu menolak hasil tulisan saya.

Hari ini menulis bukan kerana cemburu seperti dahulu.

Hari ini menulis ada tujuan baru, ilmu yang baik mesti disampaikan.

Terima kasih kepada semua pembaca yang mendukung karya saya selama ini.

Ada pengalaman tersendiri? Kongsikan di sini.



Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates