Rabu, April 29, 2009

Salam, senyum dan sapa di Pesta Buku

Nota: Terima kasih kepada Tuan dan Puan yang meluangkan masa ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2009. Insya Allah, Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2010, penulis akan terus berkarya, menghasilkan lebih banyak buku yang bermutu sebagai mendukung usaha menambahkan lebih banyak judul dalam bahasa ibunda. Mohon doa para pembaca, tuan dan puan agar saya diberi kesihatan, kelapangan dan kekuatan dalam berkarya.

Ikuti catatan di bawah.


Beratus-ratus orang di hadapan mata, sesekali ada mata yang memandang buku dan ada yang memandang petugasnya, apa yang perlu dibuat apabila ada mata yang memandang kita?

Pertama, senyum!
Kedua, ucapan salam yang ceria.
Ketiga, ucapkan "selamat datang ke ...."
Keempat, senyum semula.

Jika ada yang bertanya buku yang mana bagus untuk dibeli kerana lambakan buku yang terlalu banyak, ajukan soalan "Boleh saya cadangkan kepada Tuan?"

Untung jika penulis ada di situ, kerana beliau boleh mempromosikan bukunya setelah mengenalpasti untuk apa buku itu dibeli.

Pelanggan yang bergerak ke dalam gerai jualan gembira apabila ada yang menyambutnya, empat langkah tadi adalah komunikasi interpersonal. Bersifat peribadi, yakni ia menunjukkan kehadiran beliau disedari.

Jika komunikasi ketika membayar dan bertanya harga, ia kekal sebagai komunikasi impersonal, iaitu pelanggan dilihat sebagai objek bukan sebagai insan.

Tip dikongsi oleh salah seorang petugas, terima kasih! Ia banyak membantu menutup jualan dengan baik!



Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates