Rabu, April 29, 2009

Geng Genius dan kenangan lama

Nota: Terima kasih kepada Tuan dan Puan yang meluangkan masa ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2009. Insya Allah, Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2010, penulis akan terus berkarya, menghasilkan lebih banyak buku yang bermutu sebagai mendukung usaha menambahkan lebih banyak judul dalam bahasa ibunda. Mohon doa para pembaca, tuan dan puan agar saya diberi kesihatan, kelapangan dan kekuatan dalam berkarya.

Ikuti catatan di bawah.

Karikatur Luqman kepada pelajar sekolah. Foto: Tuan Faris

Saya sudah lama tidak melukis, dahulu saya melukis untuk seseorang. Dihitung masa, sudah 12 tahun lamanya, tangan sudah keras, lukisan pasti buruk, melainkan buku Mengurus Konflik Cara Gaya Streetsmart dan Mempengaruhi Cara Streetsmart, saya cuma membuat lakaran sahaja dan dibantu oleh ilustrator professional.

Dahulu saya lukis dan hadiahkan kepadanya, kartun tiga panel dan sebuah siri kartun si anak cacat yang penuh motivasi. Begitu bersemangat saya melukis di meja makan, satu persatu dilakar dan pemadam menghilangkan garis-garis lukisan yang dibuat secara kasar.

Itu pertama dan terakhir saya hadiahkan lukisan pada seseorang.

Tamat cerita.



Dalam sesi bersama penulis Geng Genius: Misteri Luqman, saya melukis semula apabila melihat wajah para pelajar sekolah rendah di hadapan meja. Cuma saya tersilap langkah, sepatutnya saya memberi lukisan karikatur kepada pembeli.

Nampaknya kerana seorang sudah mendapat hasil lukisan tersebut, semua mahu.

Aduhai, kejang jari jemari. Tetapi para pelajar sekolah ini memberi saya kekuatan untuk melakar kembali imej-imej yang memberi kegembiraan pada saya 12 tahun lalu.

Saya kembali melukis dan hadiahkan kembali kepada para sekolah yang istimewa. Mereka bagaikan diri saya ketika saya mula melukis dahulu.


Pada masa sama, bertemu dua orang Luqman yang mahukan tandatangan pada novel Geng Genius: Misteri Luqman membuat saya tersenyum. Satu Luqman dari sekolah rendah dan seorang lagi dari sekolah menengah.

Saya berbicara dengan seorang sahabat di YM yang baru selesai mengemas rumah. Saya bilang padanya, "Mungkin kombinasi 3M saya sudah terangkum kembali. Menulis, melukis dan merapu."

Senyum sendiri.


Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates