Rabu, April 29, 2009

Gelagat memilih buku di Pesta Buku

Nota: Terima kasih kepada Tuan dan Puan yang meluangkan masa ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2009. Insya Allah, Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2010, penulis akan terus berkarya, menghasilkan lebih banyak buku yang bermutu sebagai mendukung usaha menambahkan lebih banyak judul dalam bahasa ibunda. Mohon doa para pembaca, tuan dan puan agar saya diberi kesihatan, kelapangan dan kekuatan dalam berkarya.

Ikuti catatan di bawah.

Sedang memberi penerangan buku Internet Marketing untuk Bisnes Kecil


Ada beberapa cara bagaimana pengunjung membuat keputusan membeli buku di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009.

Saya berdiri di hadapan meja yang mempamerkan buku-buku terbaru. Berhampiran dengan kaunter, para petugas sibuk membantu mengira harga buku untuk pembayaran.

Hampir seorang lelaki dan meletakkan buku berjudul Internet Marketing untuk Bisnes Kecil.

Soalnya, "Buku ini mengenai apa?"

Saya terangkan satu persatu. Dari skrip jualan, membina web sehinggalah carian di Google. Pengunjung ini tidak membelek buku yang dipegangnya tadi. Diserahkan bulat-bulat kepada saya menerangkannya.

Hampir lima belas minit berlalu. Saya selesai bercakap, beliau mengangkat kembali buku tersebut dan menuju ke kaunter membuat pembayaran.

Product Knowledge atau pengetahuan tentang produk adalah penting bagi menerangkan apakah buku yang dihasilkan.

Ketika mana saya menerangkan kepada beliau, sekurang-kurangnya dua orang lain akan pasang telinga mendengar. Dari dua orang yang mendengar, setidak-tidaknya seorang lagi akan membeli buku Internet Marketing untuk Bisnes Kecil.

Saya dan beberapa rakan penulis duduk di satu sudut melihat gelagat orang membeli. Jangkaan kasar kami mengatakan mereka yang membaca blurp hadapan, blurp pada kulit buku dan membelek prakata kemudian membaca secara rambang bab-bab dalam buku, Potensi membeli buku itu adalah sekitar 80 peratus.

Ada sebahagian hanya membelek-belek secara kasar, sekadar menggerak-gerakkan lembaran kertas, ibarat mahu berhenti pada bab-bab yang menarik, potensi membeli adalah sekitar 50 peratus.

Bagi mereka yang telah membeli sebelum ini, mereka akan datang ke gerai buku PTS dan membawa seorang dua rakan. Jika suami yang datang melihat-lihat pada hari awal, akan datang membawa isteri dan anak.

Ada juga yang bertanya kepada penulis, "Saudara dari mana?"

Saya jawab, "Saya dari Melaka."

Rupa-rupanya di hadapan saya adalah kumpulan wakil perpustakaan dari Melaka, mereka sedang membuat senarai pembelian buku.

"Mana buku-buku saudara, saya mahu," diserahkan pada pegawai lebih muda untuk mencatat.

"Ini pula untuk saya," katanya dan autograf diberi.



Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates