Sabtu, Februari 21, 2009

Tiada jodoh | Kami berdua kini telah berpisah

"Tidak!"

"Banyak bawa bersabar"

"Yang sudah itu sudahlah."

"Jangan dikenang orang jauh."

"Yang patah pasti akan berganti."

Dari Melaka ke Kuala Lumpur, dalam perjalanan dua jam menggunakan khidmat Delima Ekspress, sempat saya menghantar pesanan melalui telefon bimbit.

"Saya dari Melaka, dalam jam empat saya tiba di Kuala Lumpur,"

Rupa-rupanya itulah pesanan yang menjadi tanda perpisahan kami.

Dia hanya mendiamkan diri sepanjang perjalanan. Selalunya ada sahaja celotehnya selang beberapa minit. Sehingga saya terpaksa mendiamkan dirinya tetapi bicaranya masih rancak.

Hari ini hari yang sangat berbeza. Dia berkata sekali sahaja dan terus mendiamkan diri sehinggalah saya meminta pemandu bas menurunkan saya di Monorail Jalan Pudu.

Di situlah saya sedar, kami tiada jodoh lagi. Hubungan kami yang bertahun akhirnya disambut dengan perpisahan. Di kaki tangga eskalator kami berpisah.

Dia terus berada di dalam bas ekspress menuju ke Puduraya.

Saya pula ke tempat yang saya sudah rancang mahu ke sana.

Berpisah kami akhirnya.

Bermuram hati tatkala perpisahan menjadi jawapan bicara akhirnya.

Memoir lama tidak dapat dibawa kembali, ia hilang di situ.

Selamat tinggal telefon bimbitku.

Nota: Telefon bimbit ini yang menyimpan sms Puan Ainon yang terawal ketika saya menulis. Satu sms pada Disember 2005 yang saya simpan.

Nota: Mohon kepada teman-teman yang mengenali saya menghantar nombor telefon mereka ke 019 2880451

3 Respons:

Khairusy Syakirin Has-Yun berkata...

aduh tragisnya...takziah. Mungkin jodoh dengan yang lebih lawa kot!

Tanpa Nama berkata...

Aduhai!

Sedih sekali.

Sayang sekali bab ini belum sempat dimasukkan dalam buku "Bagaikan Khadijah Di Hati Rasulullah" ... !!

Imran Yusuf.

Puan Ainon Mohd. berkata...

Tragedi....

Apakah barangkali mesej SMS yang saya tulis itu....

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates