Petikan Utusan Malaysia, Jumaat 16 Januari 2009
Kemelesetan ekonomi dan kesan kepada perniagaan kecil.
'Berdasarkan kepada semua petunjuk, aliran menurun kini bermakna negara terdedah kepada risiko lebih 50 peratus untuk jatuh kepada kemelesetan ekonomi pada suku pertama dan suku kedua tahun ini," jelas Pengarah Eksekutif Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER), Profesor Emeritus Datuk Dr. Mohamed Ariff (gambar petikan Utusan)
Kemelesetan ekonomi dan kesan kepada perniagaan kecil.
- Bajet pengiklanan semakin menguncup dan secara langsung kadar kesedaran pelanggan terhadap produk dan perkhidmatan semakin rendah.
- Bajet pengiklanan akhbar dan radio tidak menjadi pilihan peniaga kecil kerana kekangan kewangan.
- Survival peniaga kecil untuk bertahan dalam tempoh kemelesetan memerlukan suntikan kempen pemasaran skala besar dalam bajet yang terhad.
- Internet semakin relevan kerana ia adalah alternatif terbesar menawarkan pengiklanan termurah dan berpanjangan kepada peniaga kecil.
Ulasan