Saya berada di dalam kereta bersama salah seorang penceramah dalam bidang jenama bagi Seminar Pemasaran Internet untuk Perniagaan Kecil Malaysia yang bakal berlangsung 7 Febuari 2009. Dalam perbualan, beliau berkongsi cerita, "Dalam pelbagai idea mengurus kos, ada penyelesaian yang kembali kepada formula asas."
Soal saya, "Apa maksudnya?"
Beliau menyambung cerita, "Dalam kes produk komputer keluaran HP (Hewlet Packard), dua tahun lalu, pada satu peringkat mereka memerah idea baru mencari jalan mengurangkan kos dalam keluaran produk mereka. Sehingga pada satu peringkat, mereka berundur dan memilih idea asas, iaitu mengubah kotak yang membungkus produk mereka."
Saya diam, memberi ruang untuk beliau bercerita.
"Ya, mereka berbincang. Kekuatan jenama HP tidak dinafikan pelanggan. Maka pelanggan mahu membeli dan menggunakan produk HP bukannya kotak pembungkus produk HP. Maka mereka menukar semua kotak berwarna kepada kotak asas, iaitu kotak berwarna coklat (warna asal kotak) dengan logo HP."
Kesan tindakan mereka dua tahun lalu menjimatkan beberapa juta dolar yang disalurkan kepada iklan promosi produk HP.
Pastinya iklan itu berwarna-warni.
Kotak berwarna coklat hanya dapat menarik perhatian apabila namanya dikenali dan dipercayai ada kualiti. Soalnya bagaimana mahu mencipta kekuatan nama seperti itu untuk perniagaan kecil saudara?
Mahu kenali individu ini dan mendengar cerita jenama perniagaan berpengaruh untuk perniagaan kecil? Klik di sini.
Oh, tahukah saudara dalam banyak ceramah dan kursus perniagaan kecil.,rahsia penjenamaan bisnes kecil hampir tidak disentuh sebelum ini? Maka kami membawanya untuk pertama kali kepada semua peniaga dan bakal peniaga di Malaysia. Klik di sini.
Nota: Gambar asal milik penstarsys.com
Ulasan