Jumaat, Disember 26, 2008

Penulisan Penulis Bebas | The ASEAN Charter; Moving Forward



Jumaat, saya berkesempatan menghadiri satu ceramah yang disampaikan oleh Yang Berbahagia Tan Sri Ahmad Fuzi Bin Hj Abdul Razak seorang Ambassador-at-Large atau Duta Asing, di bawah Kementerian Luar Negeri.


Dalam catatan The Scribe A Kadir Jasin nama Tan Sri Ahmad Fuzi disebut dalam entri bertajuk Singapura Mungkir atau Kita Kurang Berfikir? saya petik sebahagian, "Maka Kabinet memutuskan agar tanggungjawab ini dipikul oleh Tan Sri Ahmad Fuzi Abdul Razak duta khas Malaysia yang pernah mengepalai pasukan Malaysia dalam lima pusingan rundingan dengan Singapura...."

Kembali kepada cerita asal. Bertempat di Universiti Malaya, di Institut Kajian Asia-Eropah, program ini dihadiri oleh duta-duta asing, pelajar peringkat sarjana dan bekas wartawan.

Mengapa saya berada di sini? Ceritanya timbul dalam tempoh 24 jam sebelum majlis.


Tan Sri Ahmad Fuzi menyampaikan sebuah ceramah bertajuk, The ASEAN Charter; Moving Forward. Apa pun, menarik perhatian apabila adanya pendedahan bahawa tidak kurang 700 kali mesyuarat berlangsung di kalangan anggota ASEAN, namun perhatian wartawan terhadap perkembangan ASEAN tidak begitu memberangsangkan.

Duta Jepun yang berada di situ mengesahkan bahawa apabila Jepun memilih seorang wakil sebagai duta ASEAN, sidang akhbar di pejabatnya yang selalunya dihadiri lebih 20 wakil media hanya dihadiri sekitar dua orang sahaja.

Perkara ini saya videokan untuk tatapan umum dan tatapan wartawan kita. Mengapa saya di sana, kerana saya sebahagian daripada komuniti public journalism atau civic journalism



Nota: Ingin sertai kursus penulis bebas? Anda juga boleh menjadi sebahagian public journalism atau civic journalism Klik di sini

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates