Info sisipan
- Berita terkini Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2010 bermula pada 19 Mac sehingga 28 Mac 2010
- Sejumlah 14 buku tulisan Zamri Mohamad terbitan PTS Publication and Distributor akan menemui pembaca di PWTC sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2010(KLIBF 2010)
- Buku tulisan Zamri Mohamad diterbitkan di bawah anak syarikat PTS iaitu PTS Millenia, PTS Professional, PTS One. Antara anak syarikat lain di bawah PTS ialah PTS Islamika, PTS Fortuna dan PTS Litera
- Turut boleh didapati di rangkaian kedai buku MPH, MPH Online, Popular Bookstores, Bookcafe dan E-kedai.net
Teruskan membaca entri di bawah
----------
Sebentar tadi saya baru sahaja mengikuti webinar kendalian Tuan Mas Dino. (klik gambar di atas) Nama beliau muncul dalam sebuah manuskrip yang saya sunting baru-baru ini. Beliau adalah pemasar internet sepenuh masa yang menetap di Ipoh. Oh, manuskrip beliau masih belum selesai lagi. Webinar adalah singkatan kepada Web Seminar atau pun pertemuan virtual. Hari ini saya berpeluang mengalami dan mengakses sendiri kemudahan ini.
Secara umum dalam dunia pemasaran internet, webinar berperanan memenuhi fungsi berikut.
Catatan Netlingo, saya petik, "A Webinar is primarily a marketing and sales tool that allows users to log in to the Internet and view either a PowerPoint presentation or an actual demonstration of a product while listening to the presenter via a conference call line. There are a variety of software programs you can use, including Microsoft Office Live Meeting, or proprietary services by other companies. "
Sebagai contoh, katakan saya menganjurkan satu sesi perbincangan dengan penulis-penulis bebas. Saya tetapkan masa jam 9.00 malam, masing-masing akan melayari laman web yang dimaksudkan. Sesi soal jawab boleh dilakukan melalui sistem chat yang disediakan di sebelah video siaran langsung tersebut.
Bayangkan ini adalah kemudahan bukan sahaja kepada orang normal malah kepada Orang Kurang Upaya (OKU) yang tidak berpeluang menghadiri kursus kerana faktor fizikal yang tidak memungkinkan beliau. Mungkin fasaliti itu sendiri tidak mesra OKU.
Pemilik bisnes juga boleh menggunakan kaedah yang sama bagi memberi penerangan kepada bakal rakan niaga dan pelanggan berkenaan produk mereka melalui Webinar. Tahap kepercayaan lebih tinggi kerana adanya interaksi face-to-face.
Bercakap mengenai potensi webinar. Saya gunakan webinar Tuan Mas Dino sebagai contoh. Dalam tempoh 30 minit, saya dapat mengajukan lima-tujuh soalan berkaitan tajuk yang disampaikan. Kedua, lebih 50 orang berada dalam talian mengikuti webinar pada waktu yang sama.
Bagaimana saudara mahu mengumpulkan 50 orang atau lebih pada jam 9 malam mengikut keselesaan masing-masing?
Webinar
Maklumat lanjut untuk pengusaha bisnes kecil dan peniaga kecil mengenai pemasaran di dunia internet, klik di sini dan layari laman ini bagi menyertai Seminar Pemasaran Internet untuk Peniaga Kecil Malaysia 2009
Secara umum dalam dunia pemasaran internet, webinar berperanan memenuhi fungsi berikut.
- Seminar maya
- Mesyuarat
- Pembentangan
- Soal jawab
- Pengendalian kursus dan bengkel dari rumah
- Sesi lanjutan atau follow up session dalam kumpulan
Catatan Netlingo, saya petik, "A Webinar is primarily a marketing and sales tool that allows users to log in to the Internet and view either a PowerPoint presentation or an actual demonstration of a product while listening to the presenter via a conference call line. There are a variety of software programs you can use, including Microsoft Office Live Meeting, or proprietary services by other companies. "
Sebagai contoh, katakan saya menganjurkan satu sesi perbincangan dengan penulis-penulis bebas. Saya tetapkan masa jam 9.00 malam, masing-masing akan melayari laman web yang dimaksudkan. Sesi soal jawab boleh dilakukan melalui sistem chat yang disediakan di sebelah video siaran langsung tersebut.
Bayangkan ini adalah kemudahan bukan sahaja kepada orang normal malah kepada Orang Kurang Upaya (OKU) yang tidak berpeluang menghadiri kursus kerana faktor fizikal yang tidak memungkinkan beliau. Mungkin fasaliti itu sendiri tidak mesra OKU.
Pemilik bisnes juga boleh menggunakan kaedah yang sama bagi memberi penerangan kepada bakal rakan niaga dan pelanggan berkenaan produk mereka melalui Webinar. Tahap kepercayaan lebih tinggi kerana adanya interaksi face-to-face.
Bercakap mengenai potensi webinar. Saya gunakan webinar Tuan Mas Dino sebagai contoh. Dalam tempoh 30 minit, saya dapat mengajukan lima-tujuh soalan berkaitan tajuk yang disampaikan. Kedua, lebih 50 orang berada dalam talian mengikuti webinar pada waktu yang sama.
Bagaimana saudara mahu mengumpulkan 50 orang atau lebih pada jam 9 malam mengikut keselesaan masing-masing?
Webinar
Maklumat lanjut untuk pengusaha bisnes kecil dan peniaga kecil mengenai pemasaran di dunia internet, klik di sini dan layari laman ini bagi menyertai Seminar Pemasaran Internet untuk Peniaga Kecil Malaysia 2009
Ulasan