Isnin, Ogos 11, 2008

Salam si gadis buat pemuda Qur'ani

"Sampaikan salam kepada abang itu," kata seorang gadis yang bersembunyi di sebalik tangga.

Saya baru sahaja tiba di stesyen LRT Setiwangsa. Singgah sebentar di gerai menjual nasi di tepi stesyen. Dialog gadis kepada seorang kanak-kanak perempuan di belakang saya menarik perhatian. Saya terus mendengar sambil mulut meminta penjaja mengisi itu dan ini. Sebungkus untuk saya sebungkus untuk sahabat di rumah.

"Tolonglah kakak, sampaikan salam pada abang yang berdiri di tepi kerusi itu. Tanyalah, abang yang selalu mengajikan?" si gadis meminta pertolongan kanak-kanak perempuan itu lagi. Tetapi dia menolak. Mungkin malu dan segan.

Kanak-kanak perempuan meninggalkan si kakak yang masih bersembunyi di sebalik dinding dalam keadaan tertunduk-tunduk.

Saya tiba di rumah sahabat. Sempat pula saya bercerita mengenai kisah si gadis berseluar jeans dengan t-shirt biru berambut panjang diikat kemas.

"Oh, lelaki itu memang selalu membaca Quran pada telefon bimbit dia. Selalu dia baca ketika menunggu bas di stesyen," respon sahabat selepas mendengar cerita saya.

Fikiran saya masih terbayang-bayang wajah lelaki berkemeja putih yang dimaksudkan.

Ingin terbit buku sendiri? Klik di sini.
Baca temuramah 8 ikon jutawan Malaysia oleh Irfan Khairi. Klik di sini

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates