Selasa, Jun 17, 2008

Rahsia Mamak Bertahan di Utusan Malaysia bertarikh 16 Jun 2008




Pihak penerbit menerima panggilan telefon daripada Tuan Mohd Fazil bin Abdullah apabila berlaku sedikit kejutan selepas ulasan ini disiarkan dalam Utusan Malaysia. Tuan Mohd Fazil bin Abdullah adalah Pengerusi, Kongres India Muslim Malaysia (KIMMA) Wilayah Persekutuan. Beliau memaklumkan mendapat tidak kurang daripada 200 panggilan telefon dari seluruh Malaysia kesan daripada isu yang didedahkan dalam ulasan buku ini (Klik gambar untuk membaca atau klik di sini).

Tuan Mohd Fazil bin Abdullah juga banyak membantu mengetengahkan beberapa sudut pandang baru dalam komuniti India Muslim.

Alhamdulillah saya sudah menghubungi Tuan Mohd Fazil bin Abdullah pada tarikh yang sama pada jam 8.30 malam bagi mendapatkan maklumbalas beliau berkenaan isu ini. Maka saya bersetuju membuat susulan kepada ulasan buku tersebut dengan penyataan kami (bersama Muhammad Faisal Sharbudin) berkenaan kekeliruan dan kejutan kesan daripada siaran ulasan buku terbabit

Berikut adalah petikan respon susulan kepada forum@utusan.com.my yang dihantar pada 17 Jun 2008 jam 2.30 pagi.

Respon kepada maklumbalas ulasan buku Rahsia Bisnes Mamak

Kami dimaklumkan oleh pihak penerbit bahawa ulasan buku Rahsia Bisnes Mamak oleh pengulas bebas telah menarik perhatian ramai terhadap isu yang diketengahkan.

• Berdasarkan maklumbalas Pengerusi Kongres India Muslim Malaysia, Wilayah Persekutuan, Tuan Mohd Fazil bin Abdullah pada 16 Jun 2008, ulasan buku tersebut mendorong ratusan pembaca seluruh semenanjung menghubungi Tuan Mohd Fazil berkenaan beberapa isu yang ditimbulkan sepanjang ulasan buku Rahsia Bisnes Mamak kesan daripada kejutan dan kekeliruan selepas penyiaran ulasan buku tersebut.

• Kami selaku penulis mengesahkan isi kandungan ulasan buku Rahsia Bisnes Mamak di bawah tajuk Rahsia Mamak Bertahan yang disiarkan pada 16 Jun 2008 dalam Utusan Malaysia adalah diambil daripada ceramah kami di Melaka pada Sabtu 7 Jun 2008 bertempat di ruang legar Mahkota Parade, Melaka.

• Ulasan buku Rahsia Bisnes Mamak dan isi kandungan buku setebal 239 halaman terbitan PTS Profesional yang menemui pembaca sejak Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2008 juga mengesahkan perkara berikut.

Pertama. Kami mendapati tidak ada unsur-unsur mandrem atau amalan sihir dalam sebarang bisnes yang diusahakan oleh India Muslim di Malaysia.

Kedua. Pendirian kami berkenaan isu mandrem dalam buku Rahsia Bisnes Mamak adalah di bawah panduan ayat Quran berikut,

“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu,” maksud surah Hujurat ayat 6.

Ketiga. Buku Rahsia Bisnes Mamak juga mengesahkan bahawa peniaga India Muslim hanya menjadikan faktor nombor 786 yang membawa pengertian bismillah sebagai unsur ibadah dalam amalan perniagaan yakni mengingatkan para pekerja dan peniaga memulakan perniagaan dengan mengingati nama Allah.

Keempat. Buku Rahsia Bisnes Mamak juga mengesahkan faktor ibadah dan budaya warisan serta latihan dalam keluarga menjadikan perniagaan India Muslim berkembang. Perkara ini kami huraikan sepanjang 63 bab buku ini.

Kelima. Teras kepada penulisan buku Rahsia Bisnes Mamak adalah memenuhi agenda berikut,

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam Pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu).” maksud surah Hujurat ayat 13

Keenam. Sejajar dengan hubungan pelbagai kaum ini, ia menjadi peluang kepada masyarakat mempelajari warisan tradisi yang terbaik dalam amalan bangsa masing-masing. Penulisan buku Rahsia Bisnes Mamak adalah satu daya usaha memenuhi agenda nasional tersebut.

Oleh demikian, kenyataan dibuat melalui maklumbalas ini bertujuan menjelaskan perkara yang disampaikan dalam ulasan buku terbabit.

Kami mengharapkan jawapan ini membantu merungkai kekeliruan dan meredakan kejutan kepada para pembaca ulasan buku dan KIMMA pada tarikh siaran berkenaan.

Terima kasih atas maklumbalas yang diberikan oleh pihak KIMMA khususnya Tuan Mohd Fazil bin Abdullah dan pembaca ulasan buku berkenaan.

Sebarang maklumbalas, isu dan perkara berbangkit mengenai isu ini dapatlah disalurkan kepada kami melalui e-mel bisnesmamak@gmail.com

MUHAMMAD FAISAL SHARBUDIN
ZAMRI MOHAMAD

Penulis Rahsia Bisnes Mamak

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates