Khamis, Mei 24, 2007

Setia, prinsip dan kompromi dari sudut pandang organisasi

Dr Mahathir Mohamad: Kesetiaan kepada UMNO

Mengurus kesetiaan adalah topik yang menarik dalam entri yang ditulis oleh Tun Dr Mahathir Mohamad. Dalam entrinya yang bertajuk Kesetiaan Kepada Umno, Tun membawa poin-poin penting dalam isu kepada siapa isu setia patut disandarkan.

Dua persoalan utama sama ada kesetiaan pada parti atau pada individu dalam parti, yakni pemimpin. Jika kita rujuk isu pergolakan ini dalam kes organisasi, apakah impaknya kepada organisasi sendiri, sama ada akan terus bertahan dan kredibilitinya dipercayai.

Tetapi, apa yang pasti isu keluarnya Tun Mahathir daripada 'organisasi' terbesar ini membawa impak kepada iklim ekonomi dan urusniaga di Bursa Kuala Lumpur.

Hakikatnya kita perlu jelas dalam isu Tun Mahathir, UMNO dan Abdulah Badawi, adalah soal bagaimana kejelasan dalam memilih parti dan jenis pemimpin amat berkait rapat dengan prinsi diri yang menunjangi diri.

Isu yang dihadapi oleh TUn adalah isu ketidakpercayaan terhadap pemimpin sedia ada dan isu prinsip tanpa kompromi.

Entri ini adalah dari sudut pandang pengurusan organisasi.


Buku ini tidak dijual di mana-mana kedai buku melainkan secara online. Dapatkan buku terlaris sementara stok masih ada. Buat Duit Dengan Terbit Sendiri Buku boleh didapati di sini. Klik untuk membeli.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates