Sabtu, April 26, 2008

Aku bermimpi bersama-samamu dan kemudian kau kumiliki

Saya meninjau-ninjau buku di kedai buku Popular yang terletak dalam pasaraya hyper Tesco. Kad keahlian juga sudah lama tidak diaktifkan. Cadangnya hendak pergi lihat sahaja apa-apa buku terbaru di sini. Di negeri ini sukar mencari kedai buku melainkan beberapa di pusat membeli belah dan pasaraya hyper.

Sedang membelek beberapa buah buku, telinga saya menangkap perbualan tiga gadis cina sekitar umur 20 ke 25 tahun. Mereka melalui himpunan buku yang disusun di hadapan.

Salah seorang mengambil buku berkenaan dan terus membaca blurp pada belakang buku.
Seorang lagi memberi komen mengenai kulit buku. Komen beliau menarik hati saya kerana apa yang dikatakan bersifat ekspresi emosi apabila melihat ilustrasi buku tersebut.

"Awak lihat, situasi yang menyeramkan," kata salah seorang rakan.

Sambil itu beliau memberi gambaran seolah-olah dia berada dalam gambar tersebut. Bercerita dengan penuh imaginasi.

Hari ini saya mempelajari satu perkara dalam penghasilan blurp dan ilustrasi.

Dapatkah sebuah ilustrasi itu menarik pembaca sama-sama berimaginasi dan menjadi sebahagian daripada gambaran itu?

Jika ya, buku itu akan dibawa pulang.

Benar, buku yang dijual pada harga RM88.00 bagi tiga buah novel diambil mereka dan dibayar.


0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates