Selasa, Januari 01, 2008

Budaya mencuri hak ala Italian Job II

Komentar dan pendirian saya mengenai isu penciplakan artikel.

Sebagaimana respon saya dalam ruang komen Ustaz Hasrizal.

http://saifulislam.com/?p=1197#comment-11251

Apakah amalan organisasi akhbar apabila berhadapan dengan situasi ini.

Pertama, sama ada penyiar dan pengendali akan menguruskan hal ini secara peribadi.

Kedua, tindakan bersama, yakni satu keputusan dibuat melalui mesyuarat.

Dalam isu Kak Nor, saya kira Kak Nor tidak bersalah kerana ia adalah kiriman pembaca.

Tetapi bagi mengelakan Kak Nor menjadi highlight dan kredibiliti ruanganya diragui. Maka e-mel dan perhubungan dengan pengirim bernama M adalah perlu diketahui oleh ustaz bagi tindakan lanjut.

Tuan dan puan, kita asingkan pelaku dan mangsa dalam isu ini. Boleh jadi pengirim ini telah memangsakan Kak Nor dalam hal ini.

Tetapi sebagai mengambil kira etika profesional, diplomasi mohon maaf adalah penting. Sebagai tanda beliau memelihara usaha menjaga hakcipta penulis.

Mungkin bagi sebahagian merasa tidak ada apa-apa kerana menulis adalah bakat yang mengiringi kerja sebenar di pejabat.

Bagaimana jika orang itu mencari nafkah dengan menulis? Sikap kita berkata tidak apa-apa akan menjadikan punca rezeki orang lain terganggu.

Tuan dan Puan, saya mempunyai seorang pembaca OKU yang lumpuh dan berkerusi roda. Melalui penulisan blog adalah salah satu cara beliau survive membayar akaun internet, elektrik dan air serta gas memasak di rumah.

Saya tidak menyangka seorang OKU membaca buku saya bagi memantapkan usaha menulis bagi menambah rezeki. Saya tidak pernah terfikir satu hari nanti ada OKU yang akan menyelak sehelai demi sehelai buku saya tulis. Ia berlaku dan saya sangat merasakan bertanggungjawab melakukan sesuatu.

Jika kita berdiam dan membiarkan ia tidak ditangani dengan betul, kita mungkin tidak mendapat kesan besar, tetapi sekeping cek bernilai RM200 adalah keperluan belanja yang besar bagi penulis seperti ini.

Jika ada pencuri yang suka-suka menciplak dan menghantar artikel blog orang lain ke akhbar, maka wang belanja yang sepatutnya menjadi milik penulis seperti ini akan sampai ke tangan pencuri ini.

Jadi mari kita lakukan sesuatu yang wajar agar kita dapat membantu sahabat-sahabat ini. Mungkin kita tidak mampu menghantar belanja bulan atau seumpamanya, sekurang-kurangnya ruang keadilan yang dapat menjaga hak mereka adalah usaha yang kita boleh pertahankan.

Kerana itu saya sensitif dengan isu ini dan sangat mengambil berat respon yang diberikan oleh ustaz, Dr Tengku Ismadi, Fadzli Yusof dan saudara Jonos. Tindakan Tuan dan Puan amat memberi makna kepada orang lain.

Seperkara isu lagi ialah isu honorarium. Dalam amalan akhbar Malaysia yang saya lalui, sememangnya kita yang perlu menulis dan membuat follow up honorarium dengan dikepilkan salinan artikel kepada editor meja terbabit.

Saya kira ini perlu dijadikan budaya kerana sikap kita terhadap perkara ini juga memberi kesan kepada orang lain. Apabila setiap penulis berbuat demikian ia menunjukkan setiap penulis tahu apa itu honorarium dan tuntutan terhadap perkara berkenaan.

Ini akan menjadi budaya dan pada masa akan editor peka dengan keadaan ini. Secara langsung kita bersama-sama penulis OKU lain dapat membudayakan amalan profesionalisme antara penulis-editor dalam hubungan kerja.

Sikap ini menjadikan kita mengangkat budaya menulis sebagai budaya kerja profesional bukan kerja kelas kedua yang boleh tidak apa itu dan ini.

Selagi kita bersikap tidak apa-apa dengan aturan kerja ini, ia tetap dipandang kerja kelas kedua bagi mereka yang ingin menjadikan ia profesion.

Sebarang kesilapan pandangan saya harap diperbetul dan ditegur.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates