Adakalanya ada individu menggunakan perkataan dan teknik yang salah dalam menyampaikan niat yang betul.
Sebagai contoh, saudara dalam perjalanan pulang dan rakan saudara menumpang kenderaan saudara. Kerana keletihan, saudara ingin memberitahunya bahawa saudara akan menurunkan beliau di stesyen LRT terdekat.
Bagaimana saudara beritahu rakan itu,
Saya beri dua pilihan.
Pertama.
"Nanti saya berhentikan kamu di stesyen LRT. Jauhlah ke tempat kamu. Kena pusing satu bulatan, jalan sehala melecehkan. Lagi satu minyak kereta saya sudah tinggal separuh tangki."
Kedua
"Bolehkah jika saya turunkan kamu di stesyen LRT. Bolehkan?"
Adakalanya kerana terdapat alasan-alasan tambahan bagi mengukuhkan satu tujuan menjadi satu kenyataan yang menyakitkan hati penerimanya.
Seorang ibu menceritakan betapa kecil hatinya beliau dengan sikap anaknya. Anaknya ingin mencadangkan ibunya agar berjimat cermat dengan perbelanjaan kerana bagi tempoh terdekat anaknya hanya boleh memberi bantuan kewangan yang terhad.
Bagaimana caranya anaknya berkata?
"Ibu kena kurangkan perbelanjaan. Pencen ibu sudah dipotong separuh. Nanti tidak cukup belanja. Along pula banyak tanggungan anak dan isteri. Ibu gunakan telefon tinggi," itu dan ini.
Si ibu kecil hati.
Kata ibu, "Tidak cukupkah jika dia berkata dengan ayat yang lebih lembut dan baik?"
Seolah-olah ibunya menyusahkan beliau dalam banyak perkara.
Si anak mengambil kembali telefon yang diberikan kepada ibunya kerana bil yang meningkat sedikit. Itu pun si ibu menghubungi anak-anak yang lain.
Saya terfikir, daripada bercakap panjang jela begini, bukankah si anak boleh bertindak dengan bijak sama ada membelikan kad tambah nilai atau gunakan sahaja nilai terhad panggilan yang ditawarkan oleh syarikat telekomunikasi.
Mengapa perlu menggunakan perkataan yang menyakitkan hati?
Sebagai contoh, saudara dalam perjalanan pulang dan rakan saudara menumpang kenderaan saudara. Kerana keletihan, saudara ingin memberitahunya bahawa saudara akan menurunkan beliau di stesyen LRT terdekat.
Bagaimana saudara beritahu rakan itu,
Saya beri dua pilihan.
Pertama.
"Nanti saya berhentikan kamu di stesyen LRT. Jauhlah ke tempat kamu. Kena pusing satu bulatan, jalan sehala melecehkan. Lagi satu minyak kereta saya sudah tinggal separuh tangki."
Kedua
"Bolehkah jika saya turunkan kamu di stesyen LRT. Bolehkan?"
Adakalanya kerana terdapat alasan-alasan tambahan bagi mengukuhkan satu tujuan menjadi satu kenyataan yang menyakitkan hati penerimanya.
Seorang ibu menceritakan betapa kecil hatinya beliau dengan sikap anaknya. Anaknya ingin mencadangkan ibunya agar berjimat cermat dengan perbelanjaan kerana bagi tempoh terdekat anaknya hanya boleh memberi bantuan kewangan yang terhad.
Bagaimana caranya anaknya berkata?
"Ibu kena kurangkan perbelanjaan. Pencen ibu sudah dipotong separuh. Nanti tidak cukup belanja. Along pula banyak tanggungan anak dan isteri. Ibu gunakan telefon tinggi," itu dan ini.
Si ibu kecil hati.
Kata ibu, "Tidak cukupkah jika dia berkata dengan ayat yang lebih lembut dan baik?"
Seolah-olah ibunya menyusahkan beliau dalam banyak perkara.
Si anak mengambil kembali telefon yang diberikan kepada ibunya kerana bil yang meningkat sedikit. Itu pun si ibu menghubungi anak-anak yang lain.
Saya terfikir, daripada bercakap panjang jela begini, bukankah si anak boleh bertindak dengan bijak sama ada membelikan kad tambah nilai atau gunakan sahaja nilai terhad panggilan yang ditawarkan oleh syarikat telekomunikasi.
Mengapa perlu menggunakan perkataan yang menyakitkan hati?
Ulasan