Ahad, Ogos 26, 2007

Petua the Big Five

Saya menarik nafas lega setelah tamat sidang pertama pesta konvokesyen ke 23, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Pada wajah pemenang anugerah, sudah pasti rasa gembira dan puas terpamer. Tahniah kepada tenaga kerja yang stress dan tertekan dengan aktiviti tahunan ini.

Saya tidak ada apa-apa peranan dalam konvokesyen ini, sekadar bersedia untuk majikan saya jika diperlukan. Ikut perancangan asal, saya kini berada di Melaka menghadiri majlis perkahwinan rakan sekolah. Tetapi kerana saya dipanggil datang ke sini pada dua hari lalu, saya akur,

Berbual dengan seorang lelaki, bapa kepada si kembar memberi satu tip baru dalam hidup saya. Salah seorang anaknya adalah pelajar terbaik. Kedua-dua anak kembarnya juga telah bekerja di organisasi besar, Petronas dan Khazanah Nasional.

Apakah petuanya dalam mendidik anak menjadi cemerlang?

Katanya, "Saya mengamalkan petua Big Five. Sejak kecil anak-anak saya didik memilih rakan yang baik dan betul. dalam lima orang rakan ini, mereka mempunyai kemahiran masing-masing dalam subjek berbeza. Maka masing-masing belajar satu sama lain sejak kecil sehinggalah dewasa. Pendedahan dengan keluarga rakan-rakan dalam lingkungan Big Five ini menjadikan mereka tidak kekok dan selesa tanpa takut dengan sesiapa. Mereka membina keyakinan apabila bergaul."

Bapa kepada dua kembar ini merupakan peniaga. Apabila si bapa ingin bertemu dan berbincang dengan rakan-rakan perniagaan dari dalam dan luar negara, ada yang dibawa berbincang di rumah.

Pendedahan awal budaya niaga dan pergaulan dasar niaga dan rakan terhadap si kembar ini menjadikan mereka sedikit sebanyak cenderung dalam bidang yang sama.

Petua Big Five yang disampaikan adalah sistem pendidikan yang diperturunkan oleh bapa beliau sebelum ini.

“Setiap bangsa ada kelebihan. Bapa saya berpesan, jika hendak mahir bahasa Inggeris belajar daripada bangsa India. Jika hendak cekap matematik, belajarlah daripada orang Cina. Kita belajar daripada mereka dan mereka belajar daripada kita,” kata beliau.

Petua big Five ini saya sinonimkan dengan ayat Allah dalam surah Al Hujurat ayat 13.

Dalam otak saya berfikir, apa pun sistem dunia diperkenalkan kepada generasi hari ini dan esok, sistem pendidikan yang dibawa oleh ibu bapa adalah yang terbaik.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates