Khamis, Mei 17, 2007

Sepenuh hati

Saya akui, belajar dari orang lama kita akan belajar dari hikmah pengalamannya. Saya belajar dari seorang majikan yang sangat tinggi determination (kesungguhan) dalam satu-satu kerja.

Beliau sering berkata, “Jika saya mahu, saya akan usahakan sampai dapat.” Meskipun umurnya sudah menjangkau lebih 50 tahun, sikapnya yang kelihatan seperti anak muda yang mahukan sesuatu.

Mengapa majikan ini bersikap demikian. Katanya, “Jika saya diberi kerja saya akan berikan yang terbaik. Ia bukan tentang diri saya. Saya tidak peduli tentang diri saya, saya peduli dengan apa yang dipertanggungjawabkan.”

Mungkin pendekatan majikan ini agak drastik dan ada waktunya melanggar protokol. Tetapi apabila hati sudah bulat dengan apa yang dibuat membawa kebaikan kepada pihak yang satu lagi, ia bukan menjadi isu lagi. Dia akan lakukan.

Pernah sekali majikan ini sangat bersungguh-sungguh memenuhi satu tanggungjawab yang diberikan kepadanya. Dibuatnya walaupun mendapat respon negatif. Apabila selesai segala-galanya, pegawai atasan ini mengajaknya untuk makan bersama dalam acara makan malam. Dia menolak kerana dia tahu, kerja itu adalah tumpuan utamanya bukan makan malam itu. Sudah beberapa kali dia menolak dalam beberapa acara majlis yang besar. Pekerja serta rakan memahami betapa seriusnya dia dengan amanah itu.

1 Respons:

Axis Capital Holdings Limited berkata...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates