Jumaat, Mei 25, 2007

Peluang

Mentor saya, Puan Ainon Mohd pernah bercerita tentang peluang.

"Peluang adalah produk mental kita. Ia bersifat abstrak sehinggalah kita menzahirkannya."

Hari ini dalam akhbar Kosmo bertarik 25 Mei 2007, Ketua Eksekutif Di Kayu Nasi Kandar (dalam laporan BERNAMA beberapa tahun lalu ia dipanggil Kayu Nasi Kandar), Tuan Sirajuddin Mydin berkata, "Semua cawangan Di Kayu Nasi Kandar akan menurunkan harga makanan sebanyak 30 peratus ketika mana harga barang sedang naik. Ini adalah cara kami bersaing dan memberikan yang terbaik kepada pelanggan-pelanggan kami. Kami yakin kami akan bertahan sehingga tahun 2012"

Peluang bagi sesetengah peniagaialah menaikkan harga ketika mana harga barang naik. Bagi sesetengah lain (jarang dibuat) menurunkan harga ketika harga barang naik. Tuan Sirajuddin menzahirkan peluang dalam pendekatan bukan tradisional.

Perubahan penentuan harga makanan juga diubah. Dahulu ia dikira mengikut harga sepinggan. Contohnya, ayam kurma, sayur dan nasi harganya RM5.00 sepinggan. Di UIAM selalu begitu, RM5.00 termasuk air milo ais atau teh ais sebungkus. Kini ia dikira berasingan, ayam harga lain, sayur harga lain, nasi harga lain.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates