Isnin, Mei 28, 2007

Menangguhkan kepuasan

Assalam alaikum wbt,

Hari ini adalah kali pertama saya menghadiri bengkel tidak sepenuhnya. Mereka yang datang melimpah ruah sampai ke belakang. Sudahlah saya lewat, minda saya memang tidak boleh bersedia dengan keadaan lewat. Ia akan jadi tidak stabil. Mahu tidak mahu, saya pergi minum pagi bersama Tuan Faris, abang Mat Jan dan Kak Syikin. Oh tidak dilupakan, Tuan Najib. Beberapa teman sekampus juga hadir, saudara Najhan dan saudara Nizam juga ada bersama. Pensyarah saya, Tuan Amran Baharum juga datang. Moga-moga mereka menjadi novelis jibunsyi selepas ini.

Walaupun saya mendengar sedikit-sedikit sahaja. Saya tertarik dengan isi cerita yang disampaikan pada akhir program penulisan Jibunsyi.

Menangguhkan kepuasan

Menurut kajian, mereka yang datangnya dari kelas pertengahan mempunyai karakteristik ini. Kemampuan menangguhkan kepuasan pada hari ini untuk kepuasan yang lebih besar pada masa akan datang. Contohnya, individu yang menyimpan duit gajinya untuk keperluan akan datang adalah gambar individu yang mempunyai sifat ini.

Menangguhkan kepuasan adalah ciri penulis yang berjaya. Jika kita seorang penulis, maka wang sepatutnya menjadi sumber untuk membeli perkara yang kita suka akan disalurkan kepada perkembangan bakat kita, iaitu membeli buku. Modal buku adalah buku.

Sama juga apabila kita mengorbankan hari cuti untuk datang ke bengkel untuk mendapatkan ilmu sedang berpeluang melihat rancangan kegemaran di televisyen juga karakter seseorang yang mampu menanggguhkan kepuasan.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates