Khamis, April 21, 2011

Diari Penulis | Dulu dia pembaca kini penulis

Melihat senarai kaver buku di bawah siri Dari Pembaca Menjadi Penulis membuat saya berkata wao! apabila melihat idea tim PTS Professional. Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur bermula pada 22 April 2011 sehingga 1 Mei 2011.



Ini sudah dianggap set lengkap kepada mereka yang mahu menjadi penulis sambilan atau sepenuh masa. Tujuan menulis, kembali kepada diri. Ia ada berbagai-bagai sebab yang mendorong kita ke hadapan dan mengekalkan kita pada momentum.

Apa yang penting, kita bermula. Bayangkan dua keadaan ini.

  • Saya berkata, "Saya mahu menulis," kemudian ayat ini tidak ada tindakan sama sekali. Selepas 20 tahun saya berkata kepada diri, "Kalau 20 tahun lalu saya menulis, agaknya tersiarkah?" Soalan yang tidak akan dapat dijawab sampai bila-bila.
Atau pun
  • Saya berkata, "Saya mahu menulis," kemudian ayat ini disusuli dengan tindakan. Mencipta kejayaan kecil dengan mula menulis di blog, surat pembaca akhbar, rencana majalah secara konsisten. Ditolak terus menulis dan memperbaiki gayanya. Selepas 20 tahun saya berkata kepada diri, "Dahulu saya bermula dengan surat pembaca sahaja, sekarang sudah ada buku sendiri." Soalan 20 tahun lalu tidak tergantung dan terjawab.
Adakah kita mengalami salah satu daripada situasi ini?

Saya menulis entri ini bagi meluahkan rasa gembira kepada kelahiran satu lagi penulis yang memandaikan bangsa melalui penanya. Saya khususkan entri ini kepada Tuan Mohd Sharumnisham Shahbudin. Ini antara artikel yang mempunyai sumbangan foto beliau sendiri. Menggabungkan bakat berkarya dan mengambil foto. Dua dalam satu menjadi bonus dunia penulisan beliau.

Terima kasih kepada Tuan Mohd Sharumnisham Shahbudin kerana membaca buku Cari Duit Cara Mudah Sebagai Penulis Bebas terbitan PTS Professional.  Rencana beliau dapat dibaca secara online. Klik di sini
Ini adalah screenshot artikelnya. Bukan mudah mendapat satu halaman penuh seperti ini. 



Selain daripada beliau, kita menunggu khabar daripada para peserta kursuspenulisan.com dan alumni Akademi Penulis. 

Hasil penulisan mereka yang tersiar penting kepada semua.


---- Catatan hidup bermula

Diari program saya akan datang. Berminat menyertai program di bawah? Klik program pilihan.

  • Kursus Minda Kreatif, menjana idea gila-gila bagi organisasi dan bisnes. Klik di sini.
  • Kursus Penulisan Ekspress untuk Penulis Bebas Akhbar dan Majalah. Klik di sini

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates