Sabtu, April 10, 2010

Perkongsian Tuan Firdaus Ariff mengenai novel



Buku tulisan Zamri Mohamad diterbitkan di bawah anak syarikat PTS iaitu PTS Millenia,PTS Professional, PTS One. Antara anak syarikat lain di bawah PTS ialah PTS Islamika,PTS Fortuna dan PTS Litera Turut boleh didapati di rangkaian kedai buku MPH, MPH Online, Popular Bookstores,Bookcafe dan E-kedai.net

Teruskan membaca entri di bawah

-------


Fungsi novel untuk menukarkan pengetahuan bidang berat menjadi ringan melalui penceritaan. Sebagaimana Hamka menukarkan perbincangan adat pepatih dari aspek penulisan ilmiah kepada bentuk novel.

Ditambah lagi, 80 peratus jualan buku adalah novel. Setiap 10 buku terjual lapan adalah novel.

Novel dapat dijadikan skrip, komik. Sebagai contoh, Lagenda Budak Setan hasil tulisan Ahadiat Akashah difilemkan.

Selain itu,, yang menjadikan orang tertarik pada permainan video adalah ceritanya. Dari permainan video ia menjadi novel.

Dr Malik Badri berkata, "Fksyen nilai islam adalah jihad. Novel bukan ceramah, ia mesej halus."

Bercerita mengenai novel, isunya pelbagai berbanding cerpen. Dalam cerpen watak adalah seramai tiga orang. Novel pula lebih. Ada menjangkau 300 orang. Latar cerpen satu atau dua tempat sahaja berbanding novel bersifat infiniti.

Di majalah panjang sebuah cerpen adalah sekitar seribu sehingga 2000 patah perkataan. Sesuatu karya fiksyen dipanggil cerpen selagi tidak melebihi 40,000 patah perkataan.

Apa yang menjadikan sebuah novel hidup adalah perincian kecil dalam satu episod besar.

Elemen asas novel ialah Topik, latar (tempat, masa, masyarakat), aksi, dialog. Elemen asas novel digunakan untuk setiap babak. Jalan cerita adalah susunan babak.

Plot bukan jalan cerita, ia adalah titik temu sebab dan akibat. Sebagaimana di sebut Tuan Haasan Jaidin, "Ini contoh yang popular. 'Raja mangkat dan kemudian Permaisuri mangkat' adalah cerita tanpa plot. 'Raja mangkat dan kemudian Permaisuri mangkat akibat jatuh gering kerana sedih yang teramat sangat terhadap kemangkatan Raja' adalah cerita yang ada plot."





-------

Zamri Mohamad adalah penulis 15 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates