Ahad, Mei 31, 2009

Cawan kopi sejuk dan sunyi

"Baru kau tahu kau ini tidak ada bakat bercerita,"
"Ya benar,"
"Baru kau tahu kau itu ada tidak ada sama sahaja,"
"Ya saya tahu."
"Baru engkau tahu kau...."
"Ah! Sah inilah situasi kau hadapi sejak dahulu. Kau bercakap dengan diri sendiri rupa-rupanya,"
"Esok pasti hari yang sunyi untuk kau."

Bahu ditepuk mesra. Mereka memandang saya.

Mereka diam tidak mahu kongsi bicara.

Masing-masing sudah habis menghirup kopi sejuk yang diam setia di atas meja. Beransur dia dari meja itu. Dia duduk kembali. Masih di situ masih memikirkan, apakah yang dibuat betul atau tidak.

Katanya pada tuhan, "Tuhan sesungguhnya diriku lemah, maka kau kuatkan jiwaku. Sesungguhnya jangan jadikan diriku golongan yang putus asa."

Saya angguk sahaja.

Pasti semalam dia tidak dapat tidur lagi memikirkan betapa dia tidak pandai bercerita. Seperti orang lain.

Mungkin saya akan bertanya pada dia, "Jika kau masih gagal bercerita dan mendapat cerita yang rela. Mahu kau mengikut aku ke Afrika?"

Tunggu masa.




Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates