Langkau ke kandungan utama

Asahi Shinbun cari jalan keluar daripada gawat pembaca


Asahi Shinbun merupakan akhbar tertua di negara Jepun. Menurut catatan Wikipedia, ia merupakan satu daripada lima akhbar utama yang mempunyai jumlah edaran yang tinggi. Menurut statistik, sejumlah 8.27 juta naskah Asahi Shinbun edisi pagi diedarkan dan diikuti 3.86 juta naskah bagi edisi petang.

Asahi Shimbun berada dalam pasaran selama 130 tahun. Kali ini mereka berhadapan dengan saingan media baru seperti televisyen, internet dan saingan akhbar-akhbar kontemporari dalam menarik pelanggan yang sama.

Jumlah pembaca yang semakin menurun memaksa Asahi Shinbun berfikir di luar kotak. Berhadapan dengan jumlah pembaca yang merudum dilihat sebagai satu gawat yang mesti diatasi.

Bagaimana mereka mahu menarik pembaca kembali kepada akhbar tradisional ini?

Asahi Shinbun melancarkan kempen Movement. Dalam kempen ini misi mereka ialah memberitahu orang ramai secara besar-besaran mengenai Asahi Shinbun. Mereka melihat ia satu gerakan paling agresif dalam kempen menaikkan statistik pembaca.

Bajet kempen mereka?

O Yen.


Caranya, mereka inovasi semula teknologi lama dalam dunia animasi kuno. Iklan-iklan bercetak dalam akhbar ini bergerak menggunakan sehelai plastik bergaris yang diberikan bersama. Mahu lihat bagaimana caranya? Klik video di atas.

Apa kesan daripada kempen Movement ini?

1. 95 peratus daripada 1.5 juta pembaca memperuntukan 30 minit bagi membaca iklan bergerak.
2. Kempen ini menarik perhatian pembaca akhbar, blogger, rangkaian komuniti maya dan beberapa laman web seperti YouTube dan media elektronik lain.
3. Asahi Shinbun mendapat jenama baru dalam dunia khabar sebagai akhbar yang menarik dan menghiburkan. Ia bukanlah jenama yang mudah diberi kepada akhbar yang bersifat tradisional, biasa dan lama.
4. Jumlah pembaca baru meningkat.
5. Asahi Shinbun mengubah tabiat membaca, dari artikel ke artikel menjadi dari iklan ke iklan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .

Atiqah Rahman benar-benar mahu melihat penulis dalam diri saudara

Assalamualaikum wbt Kepada yang membaca maklumat ini, saya mendoakan semua dalam keadaan gembira, dihujani kejutan kebaikan dari segenap sudut dan ceria di tempat bertugas dan bersama keluarga. Amin ya Allah. Tuan dan Cik Puan yang dimuliakan Allah Izinkan saya memperkenalkan diri, saya Atiqah Rahman dari  kursuspenulisan.com . Mulai 15 Mei 2013 saya akan menguruskan keperluan bakal peserta bengkel penulisan pada sesi akan datang. Tugas saya adalah memastikan saya membantu Tuan dan Cik Puan ke arah sukses dalam dunia penulisan. Maklumat demi maklumat akan diberikan dari masa ke semasa. a Pada hari ini saya akan memberikan beberapa maklumat berdasarkan respon yang diberikan melalui emel. (1)  "Bilakah kursus yang akan datang? Lama kami menunggu dan tidak sabar mahu hadir." Setiap kursus mempunyai tarikh yang berbeza. Disebabkan kursuspenulisan.com mengendalikan kursus hujung minggu sahaja. Maka tarikh yang diberikan kami adalah tarikh yang sangat penting...