Langkau ke kandungan utama

Asahi Shinbun cari jalan keluar daripada gawat pembaca


Asahi Shinbun merupakan akhbar tertua di negara Jepun. Menurut catatan Wikipedia, ia merupakan satu daripada lima akhbar utama yang mempunyai jumlah edaran yang tinggi. Menurut statistik, sejumlah 8.27 juta naskah Asahi Shinbun edisi pagi diedarkan dan diikuti 3.86 juta naskah bagi edisi petang.

Asahi Shimbun berada dalam pasaran selama 130 tahun. Kali ini mereka berhadapan dengan saingan media baru seperti televisyen, internet dan saingan akhbar-akhbar kontemporari dalam menarik pelanggan yang sama.

Jumlah pembaca yang semakin menurun memaksa Asahi Shinbun berfikir di luar kotak. Berhadapan dengan jumlah pembaca yang merudum dilihat sebagai satu gawat yang mesti diatasi.

Bagaimana mereka mahu menarik pembaca kembali kepada akhbar tradisional ini?

Asahi Shinbun melancarkan kempen Movement. Dalam kempen ini misi mereka ialah memberitahu orang ramai secara besar-besaran mengenai Asahi Shinbun. Mereka melihat ia satu gerakan paling agresif dalam kempen menaikkan statistik pembaca.

Bajet kempen mereka?

O Yen.


Caranya, mereka inovasi semula teknologi lama dalam dunia animasi kuno. Iklan-iklan bercetak dalam akhbar ini bergerak menggunakan sehelai plastik bergaris yang diberikan bersama. Mahu lihat bagaimana caranya? Klik video di atas.

Apa kesan daripada kempen Movement ini?

1. 95 peratus daripada 1.5 juta pembaca memperuntukan 30 minit bagi membaca iklan bergerak.
2. Kempen ini menarik perhatian pembaca akhbar, blogger, rangkaian komuniti maya dan beberapa laman web seperti YouTube dan media elektronik lain.
3. Asahi Shinbun mendapat jenama baru dalam dunia khabar sebagai akhbar yang menarik dan menghiburkan. Ia bukanlah jenama yang mudah diberi kepada akhbar yang bersifat tradisional, biasa dan lama.
4. Jumlah pembaca baru meningkat.
5. Asahi Shinbun mengubah tabiat membaca, dari artikel ke artikel menjadi dari iklan ke iklan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini

Los dan Faun permulaan kepada filem & drama bersiri

Bukan mudah bagi menghasilkan sebuah filem penyiasatan ala-ala Detective Conan, tetapi Afdlin Shauki berjaya melakukannya. Kali terakhir saya menonton cerita penyiasatan adalah sebuah drama berjudul Siapa Bunuh Alice. Seingat saya watak Zami Ismail sangat menonjol sebagai seorang penyiasat yang cuba membongkar kematian Alice (lakonan Alice Voon) di sebuah rumah percutian. Itu adalah drama lebih sepuluh tahun dahulu. Sehingga kini jika dilakukan carian Google, Siapa Bunuh Alice masih menjadi topik perbincangan. Kali ini versi filem dengan perspektif baru dan jenayah baru diketengahkan melalui Los dan Faun. Tidak sempat menonton di Kuala Lumpur, saya mencuri masa menonton di Melaka hari ini tanpa saya sangka perkataan cencalok dan Klebang juga menjadi sebahagian dialog. Babak demi babak yang ditonjolkan secara pantas berbeza dengan pendekatan pengarah filem tempatan sebelum ini. Los dan Faun menjadikan saudara tidak senang duduk untuk mengikuti perjalanan cerita sehingga akhir. Kehilang...

[Penulisan] Seni berkahwin dengan perkataan.

Sembang malam untuk difikir-fikirkan sebelum tidur setiap hari. Kompilasi soalan yang bertanya, "Bolehkah hidup dengan menulis?" Dahulu saya sukar berkata ya sebelum mendapat royalti pertama. "Tuan, izinkan saya memberitahu lapan perkara (1) Saya hidup di universiti tiga tahun akhir tanpa pinjaman pendidikan. Mengulang kertas, lama berada di sana. (2) Hidup bergaji selama dua tahun sebanyak RM700  di mana para graduan hari ini akan menolak jawatan bergaji begitu. (3) Membayar setiap sen hutang pinjaman pendidikan sebelum berkahwin. (4) Terbang menemui bakal isteri di Perth untuk mendengar beliau berkata ya sahaja selepas ibu bapanya berkata ya. (5) Membeli cincin bertunang ketika harga emas naik. (6) Berkahwin tanpa pinjaman peribadi. (7) Menyewa rumah di dua lokasi berbeza. (8) Berbelanja dapur untuk almarhum bonda. Ia ditampung dengan royalti sebagai tiang pendapatan utama kemudian disusuli yang lain-lain. Meski pun begitu, kita menulis sebagai pelan ...