Rabu, Februari 02, 2011

Teknik 'Berapa Kali lipat' rahsia penulis



Saya mengikuti guru saya membeli buku di karnival buku di Amcorp Mall dua tahun lalu. Itu pun selepas tujuh hari ia berlangsung. Hanya tinggal saki baki sahaja yang tidak dipilih orang. Tetapi entah bagaimana, guru saya dapat mencari buku-buku yang penting bagi tujuan kuliah dan pembacaan beliau.

Guru saya kemudian menghampiri saya dan membawa beberapa buah buku, memberi idea penulisan berdasarkan buku yang dibelinya.

Bersama satu nasihat, "Setiap buku mesti mempunyai formula berapa kali lipat."

Kata-kata itu saya pegang dan ikuti sehingga terhasil hampir 21 buah buku, kebanyakan sudah diterbitkan dan ada beberapa lagi dalam proses penerbitan.

Apakah itu formula berapa kali lipat?

Saya perlu berhenti di sini dahulu kerana ceritanya panjang. Maka saya simpan dahulu formula ini kepada 300 peserta di Mega Seminar Jana Wang dengan Menulis pada 19 Februari ini.


Klik pada imej bagi paparan lebih jelas

Nota: Jarang sekali penulis mahu bercerita kerana sikap seorang penulis sangat 'centric' dan 'mengasingkan diri', itu adalah normal kepada mereka yang menjadi penulis. Tetapi perkara di bawah menjadi ganjil dan di luar kebiasaan seorang penulis.

Advertorial daripada Akademi Penulis

Mega Seminar Jana Wang Dengan Menulis 2011
19 Februari 2011
9.00 pagi hingga 5.30 petang
Dewan Ilmu, Perpustakaan Komuniti Petaling Jaya

Buat julung-julung kali dalam sejarah dunia penulisan buku Malaysia. 3 orang tokoh dunia buku bergabung membongkar rahsia dunia penulisan dan penerbitan buku Malaysia.

Dunia yang hanya sesetengah individu atau organisasi sahaja yang tahu kehebatan dan kegemilangannya. Hanya individu yang terjun dalam dunia ini yang tahu bahawa inilah ruang menjana pendapatan pasif yang lumayan.

Hanya organisasi penerbitan buku yang berubah dengan zaman, memperkenalkan pelbagai produk buku terbaik pasaran dan mesra pelanggan serta menghasilkan pelbagai buku bestseller.

Tahun 2010, beberapa catatan sejarah menunjukkan perkara ini sebenarnya realiti dan bukan fantasi.

PERTAMA

Tahun 2010 syarikat Kumpulan PTS membelanjakan RM 1.8 juta untuk membayar royalti kepada keseluruhan pengarang yang bukunya terjual pada tahun 2009.

KEDUA

Ada penulis buku yang menerima royalti 6 angka.

KETIGA

Ramai pengarang membuat keputusan untuk terjun menjadi pengarang sepenuh masa.

Ini suatu perkara yang menakjubkan. Dahulunya orang menyangka dunia penulisan ini suatu dunia membosankan, tidak seksi, kurang menarik, dunia orang akademik dan sebagainya. Namun sekarang tidak lagi. Ia dunia yang berbeza sepenuhnya.

Klik pada imej bagi paparan lebih jelas

Mega seminar millennium baru. 3 tokoh yang bakal membongkar rahsia ini adalah:

Tuan Fauzul Na'im Ishak

Pengurus besar penerbitan PTS, individu yang menjadi antara penyumbang utama kepada pembesaran syarikat penerbitan buku berbahasa Melayu no. 1 Malaysia.

Dalam masa 10 tahun mereka berjaya bangkit daripada sekadar syarikat penerbitan 'picisan' hingga sekarang diakui sebagai antara yang terbaik dalam industri.

Kebanyakan buku yang diterbitkan menjadi bestseller. Dahulunya berpejabat di pedalaman Pahang, Kampung Janda Baik hingga sekarang sudah mampu membeli 4 unit kilang bernilai jutaan ringgit. Ketahui rahsianya daripada MASTER MIND PTS ini.

Saudara Zamri Mohamad

Sudah menghasilkan 18 (mencecah 21) buah buku yang berada dalam pasaran. Bukunya Bagaikan Khadijah di Hati Rasulullah menduduki senarai finalist untuk Anugerah Buku Popular-Berita Harian 2009.

5 daripada 31 ideanya disenarai pendek untuk menjadi calon penerima USD100,000 pertandingan 4G Global Developer Challenge.

Beliau mendedahkan bagaimana beliau menjana pelbagai idea kreatif.

Puan Ain Maisarah

Novelis remaja no. 1 Malaysia. Seorang yang tidak perlu diperkenalkan lagi. Beliau menduduki no.2 penerima royalti terbesar di PTS.

Merancang untuk menjadi penulis jutawan dengan menerima royalti 1 juta ringgit dalam masa 4 tahun akan datang.

Mana-mana remaja yang tidak dapat membaca karya terbaru beliau setiap kali diterbitkan merasakan hidup mereka tidak lengkap.

Inilah kehebatan penulis siri buku AKU MAHU ini. Suatu fenomena dunia penulisan novel remaja Malaysia. Ketahui strategi beliau menjana pendapatan daripada penulisan novel beliau.


Pengisian mega seminar

Mini seminar ini akan membongkar 4 rahsia penting dunia penulisan. Ini akan dibentangkan dalam 4 sesi iaitu

Sesi 1: 9.00 hingga 10.30 pagi: Membongkar Rahsia Dunia Penulisan Buku oleh Tuan Fauzul Na'im Ishak

Sesi 2: 11.00 pagi hingga 1.00 petang: Jana Idea Dalam Penulisan Buku oleh Tuan Zamri Mohamad

Sesi 3: 2.30 hingga 4.30 petang: Jana Wang Melalui Penulisan Novel Remaja oleh Puan Ain Maisarah & Tuan Syaizul Amal

Sesi 4: 4.30 hingga 5.30 petang: Dari Mana Datangnya Wang Dalam Dunia Penulisan oleh Tuan Fauzul Na'im Ishak

Berapakah pelaburan ke Mega Seminar ini?

Berapakah pelaburan yang Tuan-Tuan dan Puan-Puan sanggup bayar untuk input maha hebat di atas? RM5,000, RM3,000 ataupun RM1,000?

Tuan-Tuan tidak perlu melabur sebanyak itu bagi mendapatkan tip-tip dan rahsia-rahsia hebat 3 tokoh ini. Tuan-Tuan dan Puan-Puan hanya perlu membayar RM50 sahaja. Harga yang tidak mungkin diperoleh di program lain anjuran Akademi Penulis. Tempat amat terhad.

Lebih istimewa, bayaran dikurangkan dengan pendaftaran secara berkelompok. Kadar adalah seperti berikut:

  • RM50 bagi pendaftaran individu
  • RM45 per individu bagi pendaftaran berdua
  • RM40 per individu bagi pendaftaran 3 orang dan ke atas

Kaedah pembayaran

Langkah 1, daftarkan di secara online menggunakan borang online di http://bit.ly/megaseminar2011

Langkah 2, pilih salah satu daripada kaedah di bawah:

  • KAEDAH 1: Bayaran akaun/ATM

Buatkan bayaran. Bayaran boleh dibuat ke akaun berikut:

CIMB Islamic Bank Berhad (CIMB)
Nama Pada Akaun: Akademi Penulis Sdn. Bhd.
No. Akaun: 14340000472103

Bank Islam Berhad (BIMB)
Nama Pada Akaun: The Next Store
No. Akaun: 12113010039294

Maybank Berhad (MBB)
Nama Pada Akaun: The Next Store
No. Akaun: 512204816142

  • KAEDAH 2: Bayaran menggunakan kad kredit

Bayaran melalui kad kredit (Mastercard/VISA) juga diterima. Bagi menggunakan kaedah ini para peserta perlu mengirimkan emel maklumat berikut:

Nama:
No. Kad Pengenalan:
No. Telefon Bimbit:
Emel:
Alamat:

Pihak kami akan mengirimkan satu invois elektronik berserta arahan pembayaran kad kredit. Pohon ikut arahan pada invois elektronik ini. Pembayaran menggunakan kad kredit menggunakan penyedia pembayaran dipercayai ramai NetBuilder.

*Caj sebanyak 4% akan dikenalan untuk setiap transaksi

Bayaran perlu dibuat selewat-lewatnya 3 hari sebelum program bermula. Selepas membuat pembayaran, mohon fakskan ke 03 41493560 ataupun emailkan ke latihan@akademipenulis.com slip pembayaran untuk tujuan rekod kami. Sebarang pendaftaran tanpa pembayaran tidak dikira sebagai sah hadir.

Maklumat lanjut

Hubungi sekarang, 0126723128 (Tuan Alizan) ataupun 0341492560 (Puan Syafawati) ataupun emailkan kepada latihan@akademipenulis.com. Bertindak sekarang, tempahkan tempat untuk sebelum terlewat.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates