Jumaat, Ogos 06, 2010

Isteri tenang, suami bayar tunai


Saya melihat aktiviti kehidupan warga Indonesia di kampung ini. Semuanya berniaga. Jika suami isteri, mereka bergilir-gilir ambil peranan berniaga.

Suami menjaga anak selepas pulang bekerja dan isteri berniaga dari jam 8 sehingga 10 malam. Setiap bulan, lori yang menjual tong gas terdiri daripada warga Indonesia akan masuk ke kampung menjual.

Seawal jam 4.00 pagi ada yang sudah keluar berniaga di pasar basah. Di hadapan rumah, mereka menjaja secara kecil-kecilan tidak lebih jam 10.30 malam. Setiap bulan kenduri doa selamat dan tahlil bergilir dari rumah ke rumah.

Lelaki-lelaki Melayu yang berkahwin dengan wanita Indonesia pula memberi alasan yang konsisten, "Sejak bertahun berkahwin, isteri saya tidak minta apa-apa pun daripada saya. Apa yang ada itulah dia terima."

Lelaki-lelaki ini membeli kereta secara 'tunai'. Tiada hutang.

Tenang dan tunai ada kaitan?

----

Siapakah manusia bernama Zamri Mohamad ini?

Zamri Mohamad adalah penulis 15 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates